Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Underwater use only"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wijkmark

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig följande fråga: Jag har ett par Sea and Sea YS-110 blixtar kopplade med 5-pins singelkablar till en Sea and Sea TTL-konverter III på ett DX-D200 hus.

På kablarna står det "underwater use only". Vad beror detta på? Vad händer om blixtarna avfyras på land?

Jag har tänkt att ta några makrobilder på väldigt grunt vatten/i vattenytan/strandkanten. Risken kan vara att någon blixt kommer upp ur vattnet och i vissa bilder vore det t.o.m. önskvärt att kunna avfyra någon blixt ovanför vattenytan.

Tacksam för alla svar!

MVH
/Nicklas

Troligen blir de för varma. Nån enstaka blixt lär väl inte ha ihjäl dem men det är nog inte lämpligt att plåta mycket.

Det är lika dant med dyklampor i de flesta fall har jag förstått det som. De behöver vattnet för att kylas ner. De blir dessutom väldigt snabbt varma.

Ligger blixten ovan ytan kan du förlora effekt pga att ljuset studsar mot vattenytan.

Mvh
Maverick

Hej!
Tack för det snabba svaret. Misstänkte nästan överhettning. Då gäller det alltså att vara försiktig.
MVH
Nicklas

OBS att det i många fall gäller även själva blixten. Att köra en UV-anpassad blixt som slavblixt i en studio är inte att rekommendera. De är ofta byggda för vattenkylning. Så samma sak, även här: En enstaka blixt är OK, men serietagningar kan leda till överhettning. /Ingvar

Hej Ingvar!
Tack för ditt svar. Jäpp, jag får alltså vara väldigt försiktig med blixtar ovanför ytan. Förmodligen får man då se till att kyla av blixtarna i vattnet direkt efter avfyrning uppe i luften.
MVH
/Nicklas

Det behöver du inte tänka på, men begränsa dig till en blixt i tagen, aldrig flera i följd. Minst någon minut eller två mellan blixtarna (höftar jag till, utan vetenskapligt stöd). Men det finns ju billiga slavblixtar för landbruk, så varför köra med UV-blixt?

Hälsningvar

Bra idé med vanlig slavblixt ovan ytan. Det tål att tänka på. Då kan jag ju köra med min SB800 i slavläge ovanför ytan. Tycker bara synd om min stackars tjej/dykkompis eller annat offer som får hålla den, he he.
MVH
Nicklas

I den speciella situation du beskriver inledningsvis så hade jag definitivt kört med mina UV-blixtar och sedan doppat dem mellan tagningarna. Jag har faktiskt tagit sådana bilder i en träningsbassäng. Genom att ha blixtarna ovan ytan fick jag vackert ytskimmer i ljussättningen av personen jag plåtade.

Stäm mig inte om jag har fel, men jag tror du kan köra på rätt obekymrat.

Andra tillverkare (både dyra Subtronic och billiga Ikelite) har haft överhettningsskydd i många år, som slår av om det blir för varmt. Jag märker skillnad på mina DS51 om jag tar bilder i snabb följd i varmt eller kallt vatten. De självstryper sig bara i varmt vatten (och på land efter några blixtar).

Eftersom YS110 är S&S modernaste blixtmodell vore det väldigt konstigt om det inte finns något skydd inbyggt. Jag har själv varit med om att använda en gammal YS200 ganska hårt som slavblixt studio utan att det vart några problem. YS300 och YS350 har jag fotat med på land en hel del. Tungt som attan, men det funkade.

Utomhus i vindstilla solsken vid ekvatorn är kanske att utmana ödet, men under mer normala förhållanden skulle åtminstone inte jag tveka.

Tack för era tips. Jag ska pröva detta så snart tillfälle kommer. Återkommer med rapport.
MVH
Nicklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar