Annons

Undervattenskamera/märke med bra uv-hus

Produkter
(logga in för att koppla)

Favela

Ny medlem
Hej!
Läget är följande:
Dykning på G i Malaysia i kombination med renovering av lägenhet, där jag vill slänga upp ett par snygga inramade bilder tagna Under Vatten.
Vad jag vill av er är bra tips på:
1. U-v kameror (minst 10m).
2. Okej kameror som går att komplettera med U-v hus
3. Prisklass inklusive U-v hus max 5.000

Märken, märkes-sidor, affärer, ja alla tips ni har.
Som ni förstår är min budget inte överflödig men vill ha OK bilder för utskrift. Är amatör fotograf men ska ner på som mest 30 m, men 10m kan duga vid snorkling.

Tacksam för ALLA svar!

//Björn

Jag har en Canon G9 med Canons UV-hus anpassat för G9. Det är en ganska billig och bra lösning tycker jag. Jag fridyker och i tropiska vatten är det fullt tillräckligt för ljuset.

Ett riktigt budgetalternativ som är bra, med kapacitet ner till 40 m är att köpa en Canon Powershot A720is begagnad, sedan köpa ett UV hus som reas för 1250 SEK på cyberphoto:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=wp-dc16

Dessa UV-hus är skräddarsydda till en viss modell och reas därför ut då någon ny kamera kommer ut. Man kan köpa UV hus begagnat också men det kan då vara värt att kunna se/prova det först.

A720 saknar möjlighet att fota RAW. Canon G9, G10, G11 har RAW och jag tycker det är bekvämt att kunna fixa lite mer med bilderna hemma istället för att trixa under vattnet med inställningar. Det finns säkert massor av G9 och G10 begagnade till vettiga priser, köp sedan nytt UV-hus om du vill vara på säkra sidan.

Alla dessa kameror är även smidiga resekameror på land utan UV-hus.

UV-hus kräver lite skötsel, skölj hela huset i sötvatten innan du öppnar det, kolla packningen, se till att den är ren så blir det inga problem.

Bilden är tagen med en Olympus my 720SW, som jag tycker är avsevärt sämre än min G9.

Bilagor

• Niklas-Kihlen-clownfisk.jpg
    Niklas-Kihlen-clownfisk.jpg
    31.9 KB · Visningar: 961
Undrar om du inte borde ta det här som två separata saker. Läs vad nikif svarat och skaffa kamera med skal och åk iväg och dyk. Du har massor av kul saker framför dig och det är ett stort värde i sig.

Däremot ska du nog inte sätta upp som krav redan nu att det ska bli snygga bilder som du vill ha som inramade förstoringar på väggen. Det tar tid och övning att bli bra på att fota under vattnet. De flesta behöver många dyk innan avvägningen sitter tillräckligt för att kunna ge fotandet en bra möjlighet. Sedan brukar det ta rätt många dyk med kamera innan bilderna blir väggmaterial.

Satsa på att ha kul, dyk, fota och se glädjen i de framsteg du kommer göra. Att redan innan sätta upp kravet/målet att det ska bli tavelbilder, riskerar bara att göra dig besviken. Sätt upp någon annans bilder på väggen, häng upp en bild på mormor eller lämna platsen tom, så har du något att sikta på framöver. Första resan med första kameran är det inte många som får med sig väggbilder hem från.

Jag tror att en begagnad G8/G9 med hus nu kan vara rätt. Sedan en lös blixt när du har råd och då har du prylar du kan komma rätt långt med. Ladda upp bilder varefter du fotar. Här eller på något annat forum för dykbilder och be om råd om vad som kan bli bättre. Lycka till.

Tack!

Jag är vekligen tacksam för era svar så snabbt!
Ocjh till Henrik "Sätt upp någon annans bilder på väggen, häng upp en bild på mormor eller lämna platsen tom" haha jag tar till mig vad du skriver, kanske bild på farmor blir lika bra? ;)
Ska kolla in G9an!

Återigen STORT TACK!
Har ni UV bilder uppe, länka gärna vore spännande och se!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar