Annons

Undervattenskamera för badhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lackstrom

Ny medlem
Hejsan!

Jag har köpt mig en Sanyo VPC CA100 http://sanyo.com/xacti/english/products/vpc_ca100/index.html videokamera som är vattentät med standard IPX8. Står klart och tydligt att den kan användas i fresh water and salt water. Därefter står det att den inte bör användas i vatten med kemikalier i. Och då vet inte jag om klor räknas som kemikalier. Jag har sett filmer på deras hemsida att den används i inomhusbassänger, men jag vet ju inte om det är klor i bassängen där ;)

Så jag undrar om någon här har någon erfarenhet av att använda foto/filmkameror under vattnet i badhuset? Jag vill ju gärna föreviga min dotters första babysim ;)

Nu lämnar jag naturligtvis inga garantier...

Klor kommer troligen under lång exponering skada oringarna, men jag tror inte det är några som helst problem att använda den i poolen under de relativt korta stunderna som det kommer att bli tal om här. Se bara till att avsluta med att skölja utrutningen i handfatet eller duschen. (Jag brukar få lite udda blickar när jag bär in min kamerarigg in i duschen på badet.... men... man får väl låta bli att sikta på någon :) )

Jag själv har pysslat med babysimsfotografering och stått i poolen i 6 timmar i sträck lite då och då oh aldrig haft problem med kloret (förutom i ögonen).

Aah! Tack så mycket för svaret!

Ja men då är det säkert ingen fara. För det handlar ju inte om några längre stunder under vattnet utan säkert bara några minuter totalt varje gång och sen får jag vara noga med att skölja i vanligt vatten efteråt.

Skall bli spännande att testa, det är iofs några månader kvar då hon än så länge bara är 6 veckor, men kamerautrustningen måste man ju förbereda i god tid ;)

Aah! Tack så mycket för svaret!

Ja men då är det säkert ingen fara. För det handlar ju inte om några längre stunder under vattnet utan säkert bara några minuter totalt varje gång och sen får jag vara noga med att skölja i vanligt vatten efteråt.

Skall bli spännande att testa, det är iofs några månader kvar då hon än så länge bara är 6 veckor, men kamerautrustningen måste man ju förbereda i god tid ;)

En kompis köpte nog lillebrorsan till din kamera, den har inte HD. Vi använde den på hans svensexa och den fungerade ungefär i 15min, sen gick någonting sönder som gjorde att micen slutade att fungera. Antagligen någon o-ring som inte pallade med kloret i jacuzzin som gjorde att det läckte in vatten! Kan vara värt att veta då jag antar att de har ungefär samma chassi (ser väldigt lika ut).

Nu är väl inte ljudet så jätteviktigt just för babysimningen men det kan ju vara kul om det går att använda den över land efteråt också ;)

Förmodligen var det någon o-ring eller annan packning som läckte men att det skulle vara kloret som bryter ner en o-ring på 15 minuter är mycket osanolikt. Då skulle man nog få problem med klockor, skyddsfodral, badkläder och allt möjligt annat. Jag har hållt på en hel del med dykning och utbildning delvis i bassängvatten. Vi har haft alla möjliga typer av material i våra utrustningar och sköljer man i "kranvatten" efter varje dopp så tror jag inte det påverkar märkbart negativt.

Förmodligen var det någon o-ring eller annan packning som läckte men att det skulle vara kloret som bryter ner en o-ring på 15 minuter är mycket osanolikt. Då skulle man nog få problem med klockor, skyddsfodral, badkläder och allt möjligt annat. Jag har hållt på en hel del med dykning och utbildning delvis i bassängvatten. Vi har haft alla möjliga typer av material i våra utrustningar och sköljer man i "kranvatten" efter varje dopp så tror jag inte det påverkar märkbart negativt.

Det har du nog rätt i. Eftersom det var alkohol inblandat så är det svårt att utesluta att kameran fick utstå lite smällar unden resans gång!

Om ni dessutom använde den i bubbelpool eller liknande så kan jag tänka mig att det blir lite tråkiga påfrestninger dels av temperaturen och det hårda trycket som kan bli om man kommer i kontakt med vattenstrålarna :)

Förhoppningsvis är det lite mindre alkohol och bubbelpool under babysim-tiden :-D

Om ni dessutom använde den i bubbelpool eller liknande så kan jag tänka mig att det blir lite tråkiga påfrestninger dels av temperaturen och det hårda trycket som kan bli om man kommer i kontakt med vattenstrålarna :)

Förhoppningsvis är det lite mindre alkohol och bubbelpool under babysim-tiden :-D

Haha, som sagt, jag vågar inte lova att den blev behandlad med omsorg! Det var en bubbelpool och ganska mycket alkohol förekom, tror även att kameran var i bastun en sväng. Fast då var mikrofonen redan sabbad i och för sig...

Jag tror också att det är mindre alkohol under babysimningen ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar