Annons

Undervattenshus till 300D???

Produkter
(logga in för att koppla)
Det borde inte vara alltför komplicerat att tillverka. Slut in kameran i en behåller som linsen kan titta ut genom. Gör tätade genomföringar för en hemsnickrad fjärrutlösare. Montera blixt två stycken på armar brevid även detta vattentätt och låt dessa slavas från den inbyggda blixten.

Med vidvinkellins och ett grovt sikte så bör det mesta fungera.

Funderar på om Clas Ohlson har det som behövs :)

Ett tips är att titta på Sea & Sea. Har använt deras hus till en EOS 300. Mycket bra, jag väntar på att dom ska släppa ett liknande till min 10D, annars blir det nog en "påse". Det fungerar också, men det är lite bökigt om du planerar att använda handskar.

I "påsarna" finns i olika modeller en för 20 meter och en lite mer avancerad för ner till 50 meter.

Sea & sea?? har du någe länk eller menar du hos svenska handlare som cyberphoto eller så??

Dave

Dave skrev:
Sea & sea?? har du någe länk eller menar du hos svenska handlare som cyberphoto eller så??

Dave

Scandinavianphoto vet jag säljer märket och kan säkert ta hem, men annars känner jag bara till lokala handlare som t ex dykterminalen här nere i Malmö osv som säljer. Men mig veterligen så har dom på gång ett hus till EOS D30 och D60, men har inte hört något om varkens 10D eller 300D. Jag väntar fram till våren, annars blir det en "ewa-marine" eller liknande.

Var hade du planerat att dyka?

Resan går ev. till egytpten i januari. Ska ju vara enastående. Skulle vara skoj o fota lite med. Får la skaffa en engångskamera som tål 3 meter... : )

Dyrt dyrt...

Dave

RolandM skrev:
"Det borde inte vara alltför komplicerat att tillverka"

Jag håller med! Problemet är bara att maskinverkstaden jag skulle behöva för att göra nåt riktigt bra undervattenshus skulle kosta mer än vad ett färdigt går på. Jag byggde en radiostyrd ubåt i mitten av 80-talet och det minsta problemet var att konstruera nåt som fungerade och som höll tätt. Problemet var snarare att man tappade radiokontakten och sattyget sjönk på 30 meters djup. Den höll dock tätt även så djupt i över ett dygn :)

Nej, konstruktionsmässigt är inte ett UV-hus nåt som man måste vara raketforskare för att bygga, men jag kanske har andra kunskaper och annan synvinkel på saken än de flesta här. Tyvärr har jag som sagt inte tillgång till en komplett verkstad längre så jag kan inte hjälpa varken Roland eller David hur gärna jag än hade velat :)

Dave skrev:
Resan går ev. till egytpten i januari. Ska ju vara enastående. Skulle vara skoj o fota lite med. Får la skaffa en engångskamera som tål 3 meter... : )

Dyrt dyrt...

Men det finns alternativ och det är att hyra utrustning på plats, det är faktiskt inte dyrt. Kostade runt 150-400 kr i Thailand beroende på kamera och mängden utrustning.

Egypten är väldigt vackert och reven ligger nästan ända uppe vid ytan.

Jag har också en "engångs" kamera och gav 200 kr, fördelen med denna är att jag har använt den 3 ggr och den fungerar fortfarnade :)
Den går ner på 30 meters djup och har inbyggd blixt. Men anledningen att jag nu har gått över till digitalt är för att du får kanske om du har tur 1 bild per rulle som är någerlunda och du har bara 36 bilder.... Då måste du gå upp i mellan och byta film och förvänta dig att du kanske har en riktigt bra bild på 3 rullar :O)

Fördelen med rev är att dom ligger sällan så djupt, mellan 0-12 meter så man kan ligga och snorkla och fota vilket förenklar en del :)

Visst går dom djupare, men efter 6 meter så börjar ljuset brytas i dom olika spektrumen och under 12 så har du väldigt tråkiga färger eftersom vissa delar av ljuset inte når ner så långt och kvaliten har blivit jätte dålig så då är det stora blixtar som gäller.

Skulle vara roligt att få se dina bilder när du kommer hem.

Ett tips som jag nog ska göra nästa gång jag åker ner är att ta en kurs i UV-foto på en dykarskola, kanske man kan få ett lite tips då.
Jag vet att PADI har det som en av sina "Specialty Programs" http://www.padi.com/english/common/courses/rec/continue/photographer.asp

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar