Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Undervattensfotografi, UV-fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingvar

Aktiv medlem
Hej!

Någon som är intresserad av att diskutera tips, trix och erfarenheter av undervattensfotografi? Jag har själv hållit på sedan 2001 och börjar bli riktigt biten nu. Är litet sugen på att skrapa ihop ett informellt gäng med digitala UV-fotografer (nå ja, alla är välkomna) för litet gemensam dykning och bildutvärdering vad det lider. Kanske senare även UV-fotosafaris till andra länder.

Har hittat rätt många som har knäppt UV här på fotosidan, och lagt in dem som bokmärken under min profil så länge. Här är listan:

UV-fotografer
- Alex Dawson
- Anders Arnholm
- Anders Scherstén
- Bent Christensen
- Carl Bråkenhielm
- Daniel Andersson
- Daniel Hansson
- Daniel Swenson
- Fredrik Carlström
- Fredrik Nylén
- Gabriella Wejlid
- Henrik Jonsson
- Henrik Lorin
- Jakob Bjerke
- Jan-Erik Yfver
- Joakim Andersson
- Johan Fredrikzon
- Johan Hafström
- Jonas Andreasson
- jonas carlson
- Jonas Ljungberg
- Magnus Johannesson
- Magnus Keijser
- Magnus Nygren
- Martin Nilsson
- Martin Pålsheden
- Mathias S
- Mikael Thomson
- P-M Ericsson
- Patrik Fredriksson
- Per Bursell
- Peter Christensen
- Peter Ljungberg
- Pierre Boberg
- Rikard Andersson
- Rikard Carlsson
- Sandra Persson
- Stefan Liden
- Stefan Videll
- Sten Åkesson
- Toni Poikeljärvi

En del kanske bara har tagit några bilder, andra är proffs.

Vi hörs!

Simma lugnt så ser du mera!

Hälsningvar

Inte ett enda inlägg på 2 år! Bottennapp? Eller har alla UV-fotografer gåt under isen??? ;)

I höst kör jag i alla fall en Workshop i undervattensfotografi på västkusten, närmare bestämt i Hamburgsund och på Väderöarna, 21-24 september. Välkomna, alla som är intresserade!

Mera info och anmälningsformulär hittar du på

Dykarklubben Kalmarsunds webbplats.

Hoppas vi ses!

Ingvar

Det låter intressant även om jag bara tar UV bilder på lek än så länge.
Skulle gärna vilja ta lite mer bilder framöver. ;)

Edit:
Kollade lite på sidan. Och undrar om man behöver nån speciell sertifiering utöver vanligt dykcert.
(Tog dykcert förrförra sommaren, men har inte dyktsedan dess).
Jag har inte heller någon avancerad kamera utrustning.

Senast ändrad:
Hej Johan! Du är givetvis hjärtligt välkommen! Det är redan ett gäng som har anmält sig. Vi hade en liknande övning förra året som blev uppskattad av deltagarna! OBS att sista datum för anmälan närmar sig, senast 25 augusti måste jag ha fått in anmälan via webbformuläret.

Hoppas vi ses i Hamburgsund!

Hälsningar Ingvar

Vi får se om jag får ledigt från jobbet först.
Jag bor i Fjällbacka för övrigt så avståndet är inte långt. :p
Jag kanske rent av kan få med mig nån kompis.
Skall undersöka vidare. :)

Bra idee . Kanske är dags att discutera altenativer technics & motiver i UW photo. Ofta är det så att vi är mer eller minde som Japan tourists som fota allt. Bli lite tråkig då & då men allt Macro CFWA and coral photos.
Lambis

Jag använder mig av en Olympus C-40 Zoom, (4mpix 3x zoom), och ett undervattenshus.

Hur långt räcker en sådan "utrustning"?
Är det något man bara tar bilder för skojs skull, som jag i och för sig gör nu, eller måste man ha världens special utrustning för att ta fräcka bilder, som jag ser att ni har fotat. :)

Hej!

Ursäkta dröjsmålet medsvaret, har varit och dykt :)

En Olympus C-40 och viljan att ta bra undervattensbilder med densamma räcker som början och det räcker absolut för att få ut något av kursen. Jag började själv med en Olympus C-4040Z i UV-hus 2001 och den körde jag med 2001-2204. Det funkade utmärkt!

Så nu är det bara att anmäla sig, inga ursäkter ;)

Hälsningvar

Det låter onekligen intresant. Det var ett par år sedan jag hade kameran i vattnet.
Just nu så har jag dock lite skralt i kasan eftersom jag är student. Jag har inte haft råd att ha inne reg och flaskor på den årliga kollen/servicen i år pluss att jag behöver nya O-ringar till UV-huset. Men en annan gång är jag absolut på om jag kan få ihop pengar till koll och film.

Greven

Är grymt sugen, men markerar tråden så länge. Just nu är det mycket jobb och en kurs i nålstickning som hägrar. Tack för ditt engagemang Ingvar!

MVH Daniel Hansson (amatör)

ANNONS