Nu e jag absolut ingen uv-fotosnubbe men dyker gör jag, och fotar gör jag åxå men inte samtidigt.
Allt hänger på hur djupt du tänker fota och vilka krav du har på bilderna.
Ska du bara snorkla omkring på 0-10 meter så funkar det mesta i alla fall i tropiska vatten med bra sikt.
Ju djupare du dyker desto mer ljus försvinner. Vissa färger försvinner tidigare än andra. Det börjar med rött som försvinner först och tillsist kommer bara den blåa färgen att finnas kvar.
Av detta kan man alltså dra slutsatsen att ska du ner en bit så är extra ljus i form av blixt väldigt bra att ha med sig för att få med sig alla färger tillbaka på land.
Ögat är dessutom väldigt bra på att kompensera för färgbortfall så du kan tycka att det finns gott om färger när du plaskar omkring för att sedan bli besviken när du tittar på bilderna efteråt.
Nu var det ju så att du skulle fota digitalt och då kan du säkert ställa in vitbalansen manuellt. Och skulle det trassla så kan du ju trixa i ps efteråt för att få bilden att visa så som det såg ut för dig i vattnet.
På objektivfronten brukar man säga ju mer vidvinkel desto bättre. när man släpar ner vanliga SLR kameror så brukar man vilja ha extrem vidvinkel som ex. 16mm bränvidd för bra översiktsbilder. normal- och zoom- området är bra för detaljer. Och eftersom men fotar i svagt ljus så vill man ha så ljussarka objektiv som man har råd med.
Jaja det finns en bra artikel som beskriver detta lite närmare här på fotosidan den handlar om vanlig analog men det samma gäller för digitalfoto.
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1345/
Det verkar som om jag inte har kvar några fungerande länkar om uvfoto längre men om du söker så bör du finna en del.
/Matthias