Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Underligt spegelproblem med 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus

Aktiv medlem
Idag började min gamla 350D uppföra sig väldigt underligt. Spegeln fälls upp lite när som, ibland av sig självt, och nästan varje gång jag trycker på någon endaste knapp. Tar jag ur batteriet och sätter i det igen är det ofta som om den automatiskt hamnar i sensorrengöringsläget, även om kameran är avstängd. Den tar inga bilder utan verkar bara fälla upp spegeln. Problemen verkade uppstå när jag skulle ladda över dagens foton till datorn. Kan den ha fått fnatt av esd-stötar?

Någon som har en aning vad det kan vara frågan om? Lyckas själv inte hitta något när jag söker. Känns väldigt onödigt att behöva kassera denna gamla trotjänare.
 
Det behöver inte nödvändigtvis vara en ESD skada som förstört något, komponenterna kan sluta fungera som de ska ändå. Det jag hade provat är att ta ut båda batterierna (uppladdningsbara och knappcellsbatteriet) och låta kamerahuset vila i några timmar, därefter prova igen.

Om det inte hjälper så kanske det är dags att uppgradera till annat kamerahus?
 
Ja, absolut blir det en ny(are) istället för reparation. Troligen dessutom en helt ny eftersom de flesta blocket och liknande säljer sina kameror med massa objektiv jag redan har eller inte behöver och därmed inte blir alls mycket billigare än ett nytt 600D-hus eller liknande.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.