Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Underlig blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

oggy

Aktiv medlem
Canon 430EZ

Har en Canon 430EZ som funkat perfekt fram till idag då den började bete sig jättekonstigt. Den vill helt enkelt inte blixtra och när jag vinklar den uppåt börjar siffrorna på displayen blinka och den låter jätteskumt.

Är det någon annan som har haft samma problem eller som kanske vet vad det beror på?

Senast ändrad:
Det låter som glapp eller avbrott i överföringen till blixthuvudet, eftersom beteendet förändras när du vinklar huvudet.

Överföringen sker antingen genom något slags flexibel kabel eller genom släpskor som löper längs en bana. Har du ingen garanti och en tumme som inte sitter mitt i handen är det förmodligen inte omöjligt att fixa själv. Annars är det nog skicka in på reparation som gäller.

Byt batterier!

Jag har själv varit ute för samma fenomen när jag hade en 430Ez, och då var det helt enkelt för dålig kräm i batterierna.

jimh skrev:
Det låter som glapp eller avbrott i överföringen till blixthuvudet, eftersom beteendet förändras när du vinklar huvudet.

Jag misstänker att du har rätt eftersom att jag redan bytt batterier ett flertal gånger.
Är det något svårt ingrepp om jag får för mig att prova på själv?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar