Annons

Underklocka laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Skolans laptops blir så jäkla heta så jag undrar hur och om de kan ta skada utav att underklockas?
 
Ja det kan man i regel. Värmeutvecklingen i datorn beror till stor del på spänningen i maskinen, och denna kan man sänka. I allmänhet är det så att ju högre klockfrekvens man sätter, desto högre måste man sätta spänningen. Om du sänker frekvensen kan du även sänka spänningen. I många fall går det att sänka spänningen utan att sänka frekvensen, det finns lite marginal.
 
Låter inte som en smart ide....
Däremot är det smart att tillföra bättre kylning.
Ett sätt är att se till att luftcirkulationen blir bättre.
Kan göras primitivt genom att placera en "distans" under datorn.
Det finns också speciella "ramar" eller plattor att placera maskinen på. Dessa innehåller ett par fläktar som sänker arbetstemperaturen i datorn. Dock upplever vi människor ofta värme som "hett" medan för en dator så är det mer "ljummet"...
Ta hem ett progg som mäter tempen i maskinen och jämför med specen för din dator/cpu. Behöver alltså inte vara någon risk. Man bör oxå se till att laddaren ligger fritt så den får den kylning den behöver.
 
I linux som jag kör så kan man enkelt ändra klockfrekvensen, vilket i regel händer automatiskt om man så vill när ja kopplar ut strömmen och enbart kör på batteri. Jag vill minnas att även windows gör på detta sätt, fast det sker kanske bara just när du kopplar ut strömmen, mindre möjligheter där kan hända. Min gamla Ibm (fr. 2005 med 1.4ghz) körde ja stegvis mindre frekvens på beroende på kvarvarande batteritid. Detta brukar aldrig vara ett problem (hårdvarumässigt) såvida du inte har en väldigt gammal burk.

Dock upplever vi människor ofta värme som "hett" medan för en dator så är det mer "ljummet"
Kanske inte den bästa jämförelsen jag hört.. skulle snarare säga att stereo/hifi osv som innehåller stora transistorer mår mer 'bra' av mer värme, men en processor innehåller många miljoner transistorer, och "mår" bättre av en stabil och lägre temperatur.
 
Senast ändrad:
Skolans laptops blir så jäkla heta så jag undrar hur och om de kan ta skada utav att underklockas?

Löste detta relativt enkelt på min gamla laptop genom att starta upp den utan nätsladden i för då startade den upp i lägre klockfrekvens och sen sätta i nätsladden.

Vissa nyare laptops måste man installera drivrutiner för Chipset i XP för att strömspar funktionerna ska fungera bra.

Sen ska man inte köpa "NONAME" laptops för dom är ofta inte byggda med laptops komponenter utan med billigare och strömkrävande komponenter.


// Fredrik
 
Att det inte skulle vara en bra idé håller jag inte med om. Oftast går de flesta processorer på onödigt hög spänning. Att sänka den kommer medföra att processorn blir betydligt svalare. Gör man detta på rätt sätt kommer du ha precis samma hastighet på processorn. Dvs din dator kommer vara lika snabb som tidigare fast svalare. Det gäller dock att göra underklockningen i små steg, samt att hela tiden hålla koll på stabiliteten. Program för detta finns på de flesta dator/överklockningssidor. En annan positiv fördel med underklockning är att batteriet håller längre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.