Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Underexponering med blixt
- Trådstartare rogka566
- Start datum
jelu1661
Aktiv medlem
Jag kan inget om blixtar men kanske kan komma med några idéer ändå.
Kolla så du inte slagit i något tak för vad blixten klarar av, kanske har du för liten bländare och för kort tid? Kanske är avståndet för stort? Testa öka exponeringskompensationen på blixten något steg. Hjälper det?
Kolla så du inte slagit i något tak för vad blixten klarar av, kanske har du för liten bländare och för kort tid? Kanske är avståndet för stort? Testa öka exponeringskompensationen på blixten något steg. Hjälper det?
MAno07
Medlem
Samma med min Nikon
Jag har samma problem med min Sigma EF-530 DG ST i ttl-läge
fast till Nikon. Det kan bli upp till två steg underexponerat. Det och att blixten gärna är lite ojämn i seriebildstagning. För mig hjälpte det att ta av eventuellt filter på linsen och kompensera blixten ca +.3
Tänk också på att eventuell omnibouncer kan spela roll...även i ttl. (Det borde inte göra det men...)
Jag har samma problem med min Sigma EF-530 DG ST i ttl-läge
fast till Nikon. Det kan bli upp till två steg underexponerat. Det och att blixten gärna är lite ojämn i seriebildstagning. För mig hjälpte det att ta av eventuellt filter på linsen och kompensera blixten ca +.3
Tänk också på att eventuell omnibouncer kan spela roll...även i ttl. (Det borde inte göra det men...)
rogka566
Aktiv medlem
Med blixtkompensation +3 steg så blir bilderna fina. Men varför? Om TTL fungerar som det ska skall väl kameran stänga av blixten när rätt mängd ljus passerat objektivet.
En annan fråga. Hur är tanken att använda AV- resp. TV-lägena med blixt. Kameran beter(beräkning av slutare resp. bländare) sig som om blixten ej är aktiverad.
En annan fråga. Hur är tanken att använda AV- resp. TV-lägena med blixt. Kameran beter(beräkning av slutare resp. bländare) sig som om blixten ej är aktiverad.
Senast ändrad:
Przemek
Aktiv medlem
En sak som kan vara bra att veta är att när det gäller i-TTL på nikon så mäter kameran ljuset som studsar tillbaka från blixten i MITTEN av bilden, och nästan som spot-mätning. Finns då något ljust där och bilden är mörk i övrigt så kommer blixten underexponera betydligt. Det omvända gäller också, i vilket fall den överexponerar. Lösningen på detta problem är FV-lock (Flash Value - lock), finns en knapp till det på vissa kameror.
Det skulle underlätta om du laddade upp bilden där problemet finns, för det handlar inte bara om blixten utan hur bilden ser ut genom sökaren när den tas.
Det skulle underlätta om du laddade upp bilden där problemet finns, för det handlar inte bara om blixten utan hur bilden ser ut genom sökaren när den tas.