Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Underexponerade blixtbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Chilawert

Ny medlem
Min 550ex har länge varit en trotjänare och aldrig inneburit några problem tidigare. Döm om min förvåning när samtliga blixtbilder plötsligt blir underexponerade!?

Allt verkar fungera så långt att den röda indikeringslampan tänds och blixten slår när jag knäpper, men lampan för korrekt exponering tänd aldrig och bilden blir kraftig underexponerad. Min spontana reaktion var att dottern pillat på blixten eller att jag kommit åt någon inställning - men nu tror jag mig ha kikat på allt. Det verkar helt enkelt inte som blixten orkar lysa upp tillräckligt längre. Kan man slita ut en blixt?

Mätningen verkar vara korrekt och lämplig bländare/slutartid erhålles i automatikläge.

Jag har provat att rengöra kontaktytorna i blixtskon och på blixten, dock utan resultat.

Säg att jag har missat något simpelt? Inte att min trotjänare har gjort sitt, please!
 
Min 420Ex fick liknande symptom, det visade sig att den inte synkade i hop med kameran längre utan fyrade av när den själv ville. Canon måste ha skämtat när de sa att de ville ha 2 3oo kr för att fixa det...

Köpte ett annat fabriktat i stället
 
Senast ändrad:
Aj, det var inget svar som jag hade hoppats på. Det låter ju dock som en tänkbar förklaring. För dom pengarna känns det dock roligare att lägga till en slant och köpa en ny blixt som förhoppningsvis fungerar många år till.

Några andra idéer?
 
Kan ju vara någon form av uppgradering som behövs.

EDIT: Såg att du körde 550EX... Blixtarna håller inte en evighet men sannolikheten är att något inuti blixten krånglar. Kan vara något litet chip som fått för sig att inte vara med i liret längre och kör sitt eget race.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.