Annons

Ultra wide angle till A7

Produkter
(logga in för att koppla)

dHb

Aktiv medlem
Är på jakt efter en ordentlig vidvinkel till min A7:a.

Sonys senaste 28mm F2 med 21mm adapter är inte vid nog och vill helst inte ha en fisheye (om den inte är väldigt prisvärd säg max ett par tre tusen).

Behöver absolut inte va autofokus, manuella gluggar funkar helt ok, jag har en Novoflex Pentax K adapter som jag kör flera gamla Pentax objektiv med.

Behöver lite tips.

Ett annat alternativ är Tamrons äldre 17 mm med Adaptall2-fattning, som kan anpassas med adapter. Den kan man få tag på ganska billigt, om 17 mm är tillräckligt kort. Den har en del optiska svagheter, som knappast minskas av att blända ner.

Kan du ge dig till tåls några veckor så är Voigtländers Super Wide Heliar 15mm III på gång. Denna nya variant påstås vara korrigerad för användning just på digitala småbildskameror och inte ha dessa färgskiftningar i kortsidorna som de tidigare modellerna lider av.

Jag har sett några bildexempel och det ser mycket lovande ut.

Samyang 14 mm f/2.8 ska tydligen vara väldigt bra för pengarna. Skarp, men med "mustaschformad" distorsion som tydligen gör den mindre lämplig för arkitektur (om man prompt vill ha alla linjer spikraka). Den finns med PK-fattning och finns recenserad här:
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/532-samyang14f28eosff

Den ser väldigt intressant ut, en redig klump! :)
Spikraka linjer är inget måste då jag mest fotar landskap och antar att mycket går att redigera i efterhand om man nu så vill fota arkitektur.

Ett annat alternativ är Tamrons äldre 17 mm med Adaptall2-fattning, som kan anpassas med adapter. Den kan man få tag på ganska billigt, om 17 mm är tillräckligt kort. Den har en del optiska svagheter, som knappast minskas av att blända ner.

Tack för tipset ska kolla upp den, Adaptall2-fattning va något nytt för mig.

Kan du ge dig till tåls några veckor så är Voigtländers Super Wide Heliar 15mm III på gång. Denna nya variant påstås vara korrigerad för användning just på digitala småbildskameror och inte ha dessa färgskiftningar i kortsidorna som de tidigare modellerna lider av.

Jag har sett några bildexempel och det ser mycket lovande ut.

Den såg fin ut, väldigt liten! Vad finns den med för fattning? Hittar bara till Leica.

Den finns bara med Leicafattning, så den kräver adapter för att fungera på din A7.

Tack för tipset ska kolla upp den, Adaptall2-fattning va något nytt för mig.

Adaptall var Tamrons system för att anpassa objektiv till olika kameror, så det är en fattningsring för det kameramärke man väljer. Jag har exempelvis ett flertal Adaptall2-objektiv, och använder ett par av dem, däribland 17 mm, med M42-fattning i tiltadapter för µ4/3 och andra med Contax/Yashica-fattning i en annan adapter som inte tiltar. Det finns en del fattningar för Adaptall2 på begagnatmarknaden. (Jag har en Leicaflex-fattning som jag kan kränga.)

Jäpp, en sån är det jag har, min är den senare versionen utan filter.

Den har väldigt bra kontrast, och när man använder den utan tilt är den mycket skarp också på µ4/3, men man märker att den inte är fullt så bra ut mot kanterna när man lutar den. Jag vet inte hur den kommer att prestera på A7, men den ligger hyfsat långt fram, så det finns kanske en chans att den inte ger prismaeffekter från mikrolinserna. Jag är ganska nöjd med den - också tiltad.

Jag skulle tippa på att Voigtländer Super Wide Heliar 15/4,5 aspherical III kommer att hamna runt 7.000 kr, men det är osäkrare att uppskatta nu när Riksbanken som bekant jobbar med att sänka kronans värde.

Ska testa Samyang 14mm, lägger ut en köper annons här får se om någon har en till salu

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar