Annons

Ultimat skärmformat för olympusbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

QuickFlash

Aktiv medlem
Är på gång att köpa mig en ny skärm (någon s-PVA modell). Men frågan är om jag skall satsa på widescreen 16/9 eller vanligt format (4/3). Bildformatet på en olympusbild är ju 4/3 varför den passar perfekt på en 4/3 skärm vid helskärmsvisning.

Har räknat lite på höjd och bredd på olika skärmalternativ och faktum är att höjden på en 22" widescreen knappt motsvarar höjden på en 19" vanlig. Och det blir ju det som sätter begränsningen på hur stort jag kan visa en olympus 4/3 bild. Satsar man istället på en 4/3 21" skärm så kan man alltså visa bilden större än på en en 22" widescreen.

Vad har ni för erfarenheter och reflektioner?

Är på gång att köpa mig en ny skärm (någon s-PVA modell). Men frågan är om jag skall satsa på widescreen 16/9 eller vanligt format (4/3). Bildformatet på en olympusbild är ju 4/3 varför den passar perfekt på en 4/3 skärm vid helskärmsvisning.

...Vad har ni för erfarenheter och reflektioner?

Ja, men Du skall väl göra mer med bilderna än att bara visa dom? I exempelvis Lightroom har man ett par fält på vänster och höger sida, och med bredformat får man ändå stor och bra bild mellan dem. Även Photoshop inbjuder ju till att lägga paletter på sidorna.

Själv bytte jag för ett drygt år sen från en gammal Apple Studio Monitor (CRT, 1200x1600) till en ny Cinema Display 30". På den gamla fick jag ju mina bilder i 4/3 (Digilux 2 i mitt fall) att fylla skärmen snyggt, men det blev trångt och trist med paletterna inne (och 1200x1600 är ju ingen telefonskärm precis...).

Med den nya får jag förvisso svart i ändarna vid helskärmsläge, men det gör inte så mycket, det blir stort och bra i alla fall. Och paletterna får plats på sidorna av en rejäl bildyta.

För att inte tala om hur skönt det är att lägga två stora dokumentfönster sida vid sida när man t ex jämför någonting...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto