Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UDMA problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

KristianV3

Avslutat medlemskap
Jag uppgraderade från D80 till D300 i dagarna. Jag har en HP laptop med inbyggd kortläsare, med D80an tog jag ut kortet och in i datorn så var man igång...
D300 tar CF kort, vilket läsaren i Laptopen inte klara. Så jag provade att kopla USB kabeln från kameran... Första dagen gick det strålande, läste in fotona från Bridge och så vart det klart.
PROBLEMET börjar när jag vill åt filerna i utforskaren. Den krachar, var enda gång..?
Det finns två USB lägen i kameran, båda fungerar till samma punkt i processen. Jag ser kameran, går in i mapp strukturen, när jag kommer fram till NEF filerna och datorn skall göra miniatyrer av dem, då hänger sig Utforskaren och startas om...
Idag provade jag att inhandla en extern kortläsare, och döm om min förvåning. SAMMA SAK IGEN!?

Med den lilla "logik kretsen" jag har bakom pannbenet, har jag kommit fram till att det troligtvis är kortet som är problemet på nått sätt?

Jag köpte till två Sandisk Extreme IV. De skall klara 45MB/s och är UDMA, står så på dem.
Skall tillägga att jag kör Vista som OS (PC)

Någon som råkat ut för nått liknande?


EDIT:
Skall tillägga att så snart bilderna är inlästa till´hårddisken, fungerar allt, filerna är alltså inte korrupta.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.