[SH]
Aktiv medlem
Är i slutfasen av planeringen inför sommarens datorköp. Ska ha en maskin som känns riktigt rapp när man arbetar i Lightroom med foton i råformat, likaså ska redigering (inga jätteavancerade saker) i PSE flyta på bra. Kommer även redigera högupplöst film i Premiere Elements. Spel är sekundärt, men visst det kommer kanske att inträffa även om jag vanligen spelar på vår 360 eller PS3.
Datorn ska vara tyst, målet är en maskin som är riktigt tyst vid slösurfande osv men även upplevs som skapligt tyst vid belastning.
Budgeten är ca 11000 kr.
Mina tankar just nu:
Chassi: NZXT H2
Moderkort: Asus Sabertooth P67 B3
Processor: Intel i7 2600K
Processsorkylare: Noctua NH-D14
Primärminne: G.Skill Ripjaws DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Systemdisk: Intel 510 SSD 120 GB - Bör rymma installerade program samt utrymme för att även rymma något videoprojekt.
Nätdel: Seasonic X-560 560W
Grafikkort: MSI GeForce N460GTX Hawk 1GB - här finns det en hel del tankar, återkommer nedan. Detta valdes för att det fått mycket bra kritik för ljudnivån.
När det gäller grafikkortet vet jag att vissa filter i PSE drar nytta av Cuda men jag vet inte om jag kommer använda sådana filter i någon större utsträckning, det är iaf ingen dealbreaker för mig. Vill ha ett kort som är tyst och som inte blir en flaskhals i systemet de närmaste åren förutsatt att användningsområdet inte ändras. Funderar även på PowerColor Radeon HD6850 SCS3, passiv kylning är ju tyst...
Eller ska jag nöja mig med ett MSI GeForce N450GTS Cyclone 1GD5/OC 1GB? Det ska ju vara tyst det med.
Lagringsdiskar, Windows-licens och optisk läsare finns.
Någon som har något att bidra med?
Datorn ska vara tyst, målet är en maskin som är riktigt tyst vid slösurfande osv men även upplevs som skapligt tyst vid belastning.
Budgeten är ca 11000 kr.
Mina tankar just nu:
Chassi: NZXT H2
Moderkort: Asus Sabertooth P67 B3
Processor: Intel i7 2600K
Processsorkylare: Noctua NH-D14
Primärminne: G.Skill Ripjaws DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Systemdisk: Intel 510 SSD 120 GB - Bör rymma installerade program samt utrymme för att även rymma något videoprojekt.
Nätdel: Seasonic X-560 560W
Grafikkort: MSI GeForce N460GTX Hawk 1GB - här finns det en hel del tankar, återkommer nedan. Detta valdes för att det fått mycket bra kritik för ljudnivån.
När det gäller grafikkortet vet jag att vissa filter i PSE drar nytta av Cuda men jag vet inte om jag kommer använda sådana filter i någon större utsträckning, det är iaf ingen dealbreaker för mig. Vill ha ett kort som är tyst och som inte blir en flaskhals i systemet de närmaste åren förutsatt att användningsområdet inte ändras. Funderar även på PowerColor Radeon HD6850 SCS3, passiv kylning är ju tyst...
Eller ska jag nöja mig med ett MSI GeForce N450GTS Cyclone 1GD5/OC 1GB? Det ska ju vara tyst det med.
Lagringsdiskar, Windows-licens och optisk läsare finns.
Någon som har något att bidra med?