Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tyska nätbutiker "gråimportörer" av Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

pmtl

Aktiv medlem
Har spanat på nikon f75 i ett par tyska nätbutiker (ac-foto, ny-camera och technikdirekt). Jag hittar inget som klart säger att det rör sig om "gråimport" men med tanke på att priset skiljer närmare 1000 pix mellan dessa och svenska dito så blev jag lite fundersam. Är det någon som vet?

Jag har fått intrycket av att nikon (sverige) inte tar hand om garantiärenden på dessa kameror, om de nu är "gråimporterade". Stämmer det?

Sista frågan: Om det nu är "gråimport" så är det, vad jag förstår, importören/försäljaren som står för garantin. Har någon varit i kontakt med ovanstående butiker i sådant ärende och hur funkar i så fall det? På mig har det en lätt avskräckande effekt att behöva skicka iväg prylar alltför långt.

Det är mycket man ska tänka på inför första systamkameran ;)

Mvh
Martin Larsson

Har egentligen inte riktigt koll på vad "gråimport" innebär, men iaf. Har beställt en canon 10d från ny-camera då priset kändes väldigt lockande. Ringde till svenska canon innan och hörde även med ny-camera och när det gäller canon så gäller garantin i hela europa. Vet inte om det kan vara till hjälp för dig?

Gråimport, t.ex när man köper från USA behöver man köpa USA versionen som är den som kommer med international warranty.

Grey market är när butiken själva har importerat från typ asien eller dylikt, och det då bara är garanti för respektive världsdel, så ska det vara någon garanti måste butiken själva stå för den, och skickar då troligen trasiga saker i batchar tillbaka till ursprungsstället.

jag köpte en nikn F80 från technikdirekt.

ringde nikon här i sverige o undra om garantin gäller. även här i sverige. då sa dom.

är den köpt inom EU så gäller garantin i hela EU.
sådna Europa garanti.
så jag la en bäställning på kameran.

fick hem den . ringde
nikon igen o fråga om dom kunde skicka en svensk manual.

visst kunde dom det :)
o det bästa var att dom inte skicka nån räkning för manualen heller.

men när jag tittade närmare på garanti papper o sånt som man fick med kameran, så stod det: world garanti, men det borde inte ha någon betydelse.
world borde vara bättre än europa. om man strikt går efter namnet.?????

Senast ändrad:
När vi ändå är inne på utlandsköp,vad gäller vid köp från t.ex Technikdirekt. Tillkommer svensk moms och tull.Eller är det bara frakt/porto som tillkommer?

Asson skrev:
När vi ändå är inne på utlandsköp,vad gäller vid köp från t.ex Technikdirekt. Tillkommer svensk moms och tull.Eller är det bara frakt/porto som tillkommer?

Det är bara frakt/porto som tillkommer eftersom det är handel inom EU.

Apropå MOMS

"Det är bara frakt/porto som tillkommer eftersom det är handel inom EU."
Detta är en sanning med modifikation när det gäller företag som säljer mycket inom EU. Många nätföretag registreras för moms i Sverige numera. Ett exempel är Pixmania. Med de nya regelverket (som de flesta på skatteverket verkar vara dåligt upplysta om), så blir det nog så framöver att alltfler företag momsregistreras i de länder där de säljer varor. Det blir då svårare att slippa den högre svenska momsen (om man inte är företagare). Den tyska momsen på, 17 % tror jag, ligger väl redan i priset hos TD. På Pixmania.se ligger redan svensk moms inbakad fastän det är ett franskt företag.

Generellt är priset lägre i Tyskland än Sverige pga att man i Sverige har högre påslag än i Tyskland. En något lägre moms spelar också in, men den förklarar inte hela prisskillnaden.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar