Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tyska fotomagazin testar K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Min tyska är tyvärr inget vidare men kameran får i alla fall slutomdömmet "Mycket bra". Det får iof i princip samtliga kameror i den här prisklassen och de individuella poängsskillnaderna är små.

Speciellt bra är något som kallas"Eingansdynamik" gissar att det är någon form av dynamiskt omfång?

K100D får där 9,7 av 10 möjliga poäng. I samma nummer testas även EOS-1Ds MARK II som får 9,0 och NIKON D2Xs som når upp till måttliga 7,1.

Kameran får även beröm för bra Rauchverhalten(brusbild?) och på minussidan nämner man bl.a. ej möjlig samtidig JPEG+RAW.

Kameran är testad med kitglugg så värden för upplösning etc känns mindre intrssanta att återge.

Tror din tyska är OK, men varför tycker du att värderna med kitgluggen inte är intressanta, det är väl den gluggen de flesta använder?

Jag uppfattar kit-gluggen som rätt bra och har även förstått på inlägg att Pentax har bra kit-glugg...

Det har du helt rätt i dock finns det inga jämförelsevärden mot andra kameror/gluggar i den här klassen i tidningen, bara slutresultaten för de som testats i tidigare nummer. Med undantag då för C&N kamerorna som man dessutom varit snällare mot och testat med fina macrogluggar :))

Nemesis skrev:
Jag uppfattar kit-gluggen som rätt bra och har även förstått på inlägg att Pentax har bra kit-glugg...
De flesta kitgluggar verkar ganska bra idag, många skriver att Pentaxen är bra, Nikon 18-70 får man läsa om hela tiden hur underbar den är, och KM/Sonys 18-70 är enligt Popular Photography lika bra/bättre än Nikonen (bättre på distortion). Så det att kitgluggar skulle vara 100% skräp verkar vara 100% skräp nu för tiden.

Någon skrev att Canon bär ett stort ansvar för att begreppet kitglugg är så totalt nersvärtat nu för tiden :)

Anders du står väl ut med informationen att Sonyn f.ö var den som tog flest poäng i den här gruppen. Samma slutomdömme dock som Pentaxen. Very Good!

Det låter ju ganska bra eftersom jag nyligen la en beställning på K100D med 2 kitgluggar, både 18-55 och 50-200.

Kul! Mycket nära att köpte en i Japan men det blev ett 77/1,8 istället. Om K10D inte uppfyller brusförväntingarna blir det en K100:a här också. Får man nån nämvärd rabbat om man köper stora kitet?

På cyber får man ca 1100:- rabatt jämfört mot lösa delar. Totalt 8595:-

Tycker 77:an är för dyr, i Sverige. Själv vill jag ha en 85/1.4 :)

Nemesis skrev:
På cyber får man ca 1100:- rabatt jämfört mot lösa delar. Totalt 8595:-

Tycker 77:an är för dyr, i Sverige. Själv vill jag ha en 85/1.4 :)

Jag vill framför allt ha DA 50-200 men det blir ju så bra rabbat på 18-55 då att det är dumt att inte ta båda.

Tyckte också 77:an var väl dyr men den är värd varenda krona :)) Med 50/1,4 så trodde jag inte det kunde bli så mycket bättre, men det kunde det!

Låter som om ngn borde gå med i LBA ;)

Vet ngn om man kan få tag på den svarta 77/1,8 i europa??

papi skrev:
Tyckte också 77:an var väl dyr men den är värd varenda krona :)) Med 50/1,4 så trodde jag inte det kunde bli så mycket bättre, men det kunde det!

Hehe, nej jag har nog bara sett silvertypen här. Det är ju helt oförklarligt att i europa där det ofta bara gått att köpa svarta hus bara säljs silver optik och i usa där silverhusen sålts bara finns svarta gluggar !?!

Jag tycker Kit-gluggen är riktigt bra. Har faktiskt gått ifrån många av mina fasta objektiv och använder den istället. Då speciellt i zoomområden jag oftar bländare ner mycket och i området 28-50mm, tex landskap.

Tycker den tecknar väldigt naturlig och skarpt.

18mm och f8.

Bilagor

• stor.jpg
    stor.jpg
    20.5 KB · Visningar: 333
papi skrev:
Hehe, nej jag har nog bara sett silvertypen här. Det är ju helt oförklarligt att i europa där det ofta bara gått att köpa svarta hus bara säljs silver optik och i usa där silverhusen sålts bara finns svarta gluggar !?!

Tills relativt nyligen fanns bara svarta optiken i Japan endast.

Pentax har sålt silverhus av både DL och DS i Europa, jag har själv en silver-husad DS... Men tillgången på silver-husen var lägre än för de svarta så de tog slut fortare och idag tillverkar Pentax inga silverhus, utan det är svart rakt igenom gäller. Verkar som trenden med silver-hus nu har gått över.

Personligen tycker jag att det är synd.

Hälsar
R

papi skrev:
Betyder det att man kommer kunna köpa de svarta limitedgluggarna här så småningom?

Inte FA Limiteds, den optikens produktionsdagar är räknade nu och Pentax övergår helt till (svarta) DA Limited. Gissningsvis stoppas produktionen under hösten, men det beror på hur efterfrågan ser ut. Är den fortfarande populär så kan de hålla på ett tag till.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar