Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tydligen vill vi Linuxanvändare också kunna köra PS...

Produkter
(logga in för att koppla)

ulltand

Aktiv medlem
GIMP finns ju, men ändå ligger Photoshop på topp över program som Linuxanvändare önskar få översatta/portade till sitt system.

Jag är lite nyfiken på hur många som skulle byta till Linux om det fanns PS till systemet?

Obs att de flesta Linuxdistributioner i dag är minst lika lättinstallerade o lättskötta som Windows.
Dessutom är en Linuxdist ofta från start späckad med program som Officepaket, bildbehandling, programmeringsspråk med mera.

http://www.idg.se/ArticlePages/200602/02/20060202122548_LXW/20060202122548_LXW.dbp.asp
http://www.novell.com/coolsolutions/tip/16646.html

Stöd för 16 bitar saknas

Tänkte att jag skulle prova ett lowend upplägg med Rawshooter essentials och gimp(i windows men ändå).
Rawshooter gjorde sitt jobb men när den skulle öppna tiff filen(16bit)i Gimp blev det ridå.

Gimp är säkert ett jättebra och avancerat program men innan de lägger till 16 bits stöd(och inte bara stöd för att öppna filen) kommer jag inte att lägga ner tid på att lära mig det.

Hälsningar Roger

Photoshop och Premiere är de program jag skulle vilja se i Lunix-tappning.
Jag har aldrig riktigt trivs med Gimp så därför emulerar jag PS (7.0) i Wine.

Re: Stöd för 16 bitar saknas

rogerjmorell skrev:
Tänkte att jag skulle prova ett lowend upplägg med Rawshooter essentials och gimp(i windows men ändå).
Rawshooter gjorde sitt jobb men när den skulle öppna tiff filen(16bit)i Gimp blev det ridå.

Gimp är säkert ett jättebra och avancerat program men innan de lägger till 16 bits stöd(och inte bara stöd för att öppna filen) kommer jag inte att lägga ner tid på att lära mig det.

Hälsningar Roger

Prova Cinepaint, det är gimp fast med stöd för upp till 32bit/kanal.

Skulle hela Creative Studio finnas för linux, fungera bra, inte vara beroende av wine och andra hack och uppdateras i samma takt som på Windows och OS-X så skulle jag sannolikt köra linux både hemma och på jobbet.

pixel är ju dessutom betydligt billigare än PS så det är ju bra även för folk som kan köra PS (MS win och MacOSX användare).

WFS) (j.asplund skrev:
PIXEL (http://www.kanzelsberger.com) har stöd för 32 bitar/kanal och färghantering. Det är dock fortfarande lite ostabilt, men ser väldigt lovande ut.

Hade inte hört talas om Pixel innan den här tråden...
Vad saknar man jämfört med PS och Gimp, eller egentligen, vad skiljer?

En sak som retar mig när jag Gimpar är att det är enkelt att hitta hjälpsidor för PS, men värre för Gimp. Kan man enkelt använda sig av PS-hjälpsidor med Pixel?

Trevligt med tips

Pixel verkar ju intressant.

Jag kan tycka att det vore trevligt med Adobe programmen på linux men kan inte riktigt se poängen(för Adobe) att göra konverteringen. Även om det, förmodligen, blivit lättare efter OSX(som är UNIX) är det ändå en stor kostnad för dom att supporta en ny plattform.

Och var finns kundgruppen? Ett gäng entusiaster som alla kommer att springa ut och köpa PS licenser :).

Lockelsen för mig vore att hitta en budget miljö där jag med lite mer strul kan nå samma resultat som med proffsmiljön(PS).

Och det vore roligt att få ihop det på linux, även om jag finner det bökigare än XP.

Det jag saknar på linux är:
kallibrering och profiliering(EyeOne Display2)
Rawkonveretering

/Roger

FILM) (ulltand skrev:
Hade inte hört talas om Pixel innan den här tråden...
Vad saknar man jämfört med PS och Gimp, eller egentligen, vad skiljer?

En sak som retar mig när jag Gimpar är att det är enkelt att hitta hjälpsidor för PS, men värre för Gimp. Kan man enkelt använda sig av PS-hjälpsidor med Pixel?

Vad skiljer, hm. pixel startar och arbetar mkt snabbare än GIMP. Jag tycker dessutom att det är lite enklare att använda. Det är ju dock lite av en smaksak. Nackdelen med PIXEl är att det fortfarande är ostabilt. Det är ju fortfarande Beta. När det kommer ut som 1.0 tror jag dock att det kommer vara riktigt bra.

Visst skulle det vara bra med PS till linux men jag skulle ändå inte ha råd att köpa PS så för mig har det inte så stor betydelse

Nu sticker jag ut hakan lite..

Vill man ha/använda icke-fria program under ett fritt operativsystem som GNU med Linux-kärna, då har man fortfarande inte förstått.

jeskata skrev:
Går nog att köra PS under Linux med Crossover Office: http://www.codeweavers.com/
Japp, jag sitter just nu och testar Crossover Office för Nätverk & Kommunikation. Jag kan inte skriva vad jag tycker innan tidningen är i tryck, men så pass mycket kan jag säga att kombinationen Ubuntu Linux och Crossover Office är mycket smidig. Crossover stödjer PS upp till version 7, men det borde gå med CS/CS2 också. Crossover är dock inte Open Source och inte gratis (även om den inte är speciellt dyr heller).

//Lasse

steelneck skrev:
Nu sticker jag ut hakan lite..

Vill man ha/använda icke-fria program under ett fritt operativsystem som GNU med Linux-kärna, då har man fortfarande inte förstått.

Ja, nu stack du ut hakan lite...

Varför ska man inte få köpa ett program bara för att man kör Linux som OS?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar