ANNONS
Annons

Tydligare information till nyregistrerade

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
I tråden "Kanske två fotosidor" diskuteras det ju om hur man ska lösa problemet med att folk som har varit på siten länge tröttnar på alla nybörjarfrågor/bilder.

Det har ju redan gjorts försök med bättre information t.ex. när man startar en ny tråd, hur detta har fungerat statistiskt vet jag inte, men jag upplever inte att nybörjarfrågeupprepningarna har minskat.

Varför inte ha en seriös "introduktionskurs" till fotosidan i form av en flashanimation med tal till.
Den skulle kunna informera om allehanda funktioner som nybörjare inte känner till direkt (sökfunktionerna, bevakningar, bokmärken, m.m.), samt poängtera att man ska söka innan man frågar.

Den skulle ju behöva göras "proffsigt", inget för fjortonåriga "Kalle" att ta sig an, altså.
Sedan skulle den visas (tvingas?) när man har registrerat sig.

Vad tror ni om den idén? Den löser givetvis inte hela problemet, men skulle kunna vara nånting på rätt väg.

Jag tror att idén kanske skulle kunna vara något.

Men frågan är om det går att nämna "flash" och "obligatoriskt" i en och samma mening. Tekniken är inte tillgänglig för alla och alla vill inte heller använda den.

En utveckling av idén kanske skulle vara att ha steg-för-steg-anvisningar i form av vanliga webbsidor som man behöver klicka sig igenom. Och då kanske i den situation där det är relevant. Typ forumlektion när man för första gången står i begrepp att starta en tråd. Och information om poolbegreppen och att ge och ta kritik när man skall ladda upp en bild.

Jo, du har nog rätt Jim. Flash-lektion skulle ju kunna vara ett komplement. Eller så slopar man flash helt och hållet, och kör på din linje med steg-för-steg via vanliga hemsidor.

Jag tror absolut att det skulle göra det hela lättare för många nybörjare, då det (om man inte är jättevan surfare) kan vara knepigt att komma igång på en så pass komplicerad site som fotosidan.

Ju tydligare info man kan ge desto bättre. Det bästa är nog tvingande steg för steg - vanliga sidor - vid registrering, eller kanske ännu bättre vid första inlägg i forum.

Precis! Med tidsspärr på varje sida, så man inte bara kan klick-klick-klicka sig förbi.

För många tar sig inte tid att läsa informationen som finns idag, och sen spammar dom forumen med frågor som har varit uppe 58 ggr innan.

Jag tror nog på att informationen bör komma automatiskt första gången man använder en viss funktion. Fösta gången man ska svara i en tråd kan man få information om att man ska vara hövlig, visa respekt, m.m.

Första gången man startar en tråd får man först information om att börja med en sökning, om det är en generell fråga.

Första gången man ska lägga upp en bild kan man få information dels om fotosidans bildregler, men dels teknisk information om hur man bäst preparerar bilderna innan uppladdning, vilka storlekar som gäller, m.m.

Direkt efter registrering så bör man dock få information om grundläggande funktioner såsom bokmärken, medlemmsprofiler, m.m.

Rimligt! Få som registrerar sig läser igenom all info som står här och var om man själv måste söka upp den. Det gjorde ju inte jag :O

Precis, det är ju däri en stor del av problemet ligger. Blir man presenterad (påtvingad) informationen på ett vettigt sätt så läser nog fler den informationen

Texten i eventuella sådana sidor kan sannolikt inte vara något hafsverk utan måste vara extremt pedagogisk och ha ett vänligt tilltal. Det går inte att servera regelparagrafer. Och man kan nog inte ha med mer än det absolut nödvändigaste.

Sen kvarstår att folk skall kunna finna de bilder som intresserar.
- Nybörjare skall finna bilder inom sitt område som inspirerar,
- Erfarna skall hitta bilder på sin nivå inom sitt område

Här krävs någon uppdelning av siten i typ intresseområden.

jimh skrev:
Texten i eventuella sådana sidor kan sannolikt inte vara något hafsverk utan måste vara extremt pedagogisk och ha ett vänligt tilltal. Det går inte att servera regelparagrafer. Och man kan nog inte ha med mer än det absolut nödvändigaste.

Helt klart!

Någon som är duktig på att författa kortfattade pedagogiska texter skulle behöva göra det.

Arleklint skrev:
Sen kvarstår att folk skall kunna finna de bilder som intresserar.
- Nybörjare skall finna bilder inom sitt område som inspirerar,
- Erfarna skall hitta bilder på sin nivå inom sitt område

Här krävs någon uppdelning av siten i typ intresseområden.

Jo, du har nog rätt i det. Men frågan är hur det ska göras för att bli bra. Men den diskussionen har vi ju i.o.f.s. i en annan tråd :)

Om vi nu skulle ponera att redaktionen tyckte idén var bra, och helt bortse från eventuella problem med att implementera det i forumprogramvaran. Vad skulle informationsinnehållet då vara (strunta i de pedagogiska formuleringarna så länge)?

Första tråden i forumet
  • Du har väl sökt? (info om hur, info om varför, info om hur man bör interagera med resultatet ... )
  • Tänk igenom var du placerar tråden. Hör verkligen en tråd om stativ hemma i Nikonforumet bara för att du precis råkat köpa en D50? ...
  • Ge tillräckligt med bakgrundsinformation
  • ...
Uppladdning av första bilden
  • Var beredd på kritik
  • Tänk på att inte vara en bidragstagare i systemet, för då faller det
  • Var självkritisk före
  • ...

Första tråden i forumet
  • Du har väl sökt? (info om hur, info om varför, info om hur man bör interagera med resultatet ... )
  • Tänk igenom var du placerar tråden. Hör verkligen en tråd om stativ hemma i Nikonforumet bara för att du precis råkat köpa en D50? ...
  • Startar du tråden för att du är intresserad av svaret, eller av annan anledning?
  • ...
  • Var beredd på kritik
  • Var självkritisk före
  • ...
[/B][/QUOTE]

Första tråden i forumet
  • Var hövlig, respektera andra medlemmars tankar.
  • Startar du tråden för att du är intresserad av svaret, eller av annan anledning?
  • ...
  • Var beredd på kritik
  • Var självkritisk före
  • Förklara gärna syftet med bilden
  • ...

Första inloggningen
  • Förklaring av "Din sida"
  • Förklaring av bokmärken
  • Förklaring av bildpooler och album
  • ...

jimh skrev:

Jag är rädd för att det inte heller går att leverera denna typ av instruktionsmaterial som vanlig brödtext heller. Jag gissar att många redan är vana att klicka sig förbi "godkänner du dessa villkor"-texter för programvarulicenser etc.

Sannolikt måste nog hela instruktionsprocessen utformas väldigt lockande, luftigt och inspirerande där målet är att fånga läsaren och ge ett bestående intryck som kanske försöker mana till eftertanke.

Jag undrar hur många steg en instruktionsomgång kan sträcka sig över? Hur många klick orkar en internetanvändare? Tre har tidigare varit någon slags vedertagen standard. Gäller detta fortfarande?

Johan, det var det som har varit min linje hela tiden. Presentationen måste vara utformad så att man vill läsa den.

det är roligt i alla fall att det funderas runt detta problem och helt klart är att det är värt att testa detta.

jag är däremot lite kluven till om folk verkligen kommer läsa allt... och inte bara klicka sig förbi.

det man kan göra är slumpa ut 10 olika frågor där man måste fylla i rätt "ja/nej" rutor för att kunna gå vidare. frågorna bör inte vara direkt lågiska utan man måste ha läst texten för att kunna gå vidare och kunna slutregistrera sig.

Dessa frågor kan vara samma men för varje ny registrant så slumpas placeringe av frågan ut så att ja/nej mönstret är olika hela tiden.

jag har själv varit med om denna typ av reggning. tråkigt ja, men jag läste fan allt och jag ställde inte en enda fråga i forumet efter det!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto