Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tycker bilderna blir brusiga trots optimala förhållanden!

Produkter
(logga in för att koppla)

Phototrigger

Aktiv medlem
Har en Sony A7 III och försöker fota grabben när vi promenerar i skogen en solig och fin dag. Använder A läget har ställt på ISO 100 bländare 6,3, continuous focus och flexible spot! 1/400sek

Spelar det någon roll om ansiktsigenkänningen är på eller inte?

VAD kan gå fel tänker ni och även jag ;)

Jo bilderna blir suddiga :oops:

Vad kör ni med för inställningar under ett liknande scenario?

Mitt tonårsbarn går oftast att få bra skärpa på vid tider runt 1/200s men för några år sedan var det mer rörelse och då kändes 1/800s som en säkrare tid. Är alla bilder oskarpa vid 1/400s? Då beror det nog på mer än bara rörelseoskärpa.

Bildexempel skulle hjälpa för att avgöra om det är rörelseoskärpa eller om bilden är lite ur fokus. Vid promenad borde inte 1/400 var ett problem.

Om du inte vill ladda upp hela bilden så välj ett bildutsnitt där du fokuserat.

Mitt tonårsbarn går oftast att få bra skärpa på vid tider runt 1/200s men för några år sedan var det mer rörelse och då kändes 1/800s som en säkrare tid. Är alla bilder oskarpa vid 1/400s? Då beror det nog på mer än bara rörelseoskärpa.

Haha idag lyckades jag att få en skarp bild inomhus med 260 mm på frihand med 1/30s. Det måste ha varit ren tur.

Har en Sony A7 III och försöker fota grabben när vi promenerar i skogen en solig och fin dag. Använder A läget har ställt på ISO 100 bländare 6,3, continuous focus och flexible spot! 1/400sek

Spelar det någon roll om ansiktsigenkänningen är på eller inte?

VAD kan gå fel tänker ni och även jag ;)

Jo bilderna blir suddiga :oops:

Vad kör ni med för inställningar under ett liknande scenario?
Trycker du av medan du går eller står du stilla? Är man i rörelse behöver man 1/1000 eller kortare tid. Har kameran hittat fokus när bilden tas? Fokus- eller slutarprioritet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar