Annons

TV tips

Produkter
(logga in för att koppla)

abatarphoto

Aktiv medlem
På SVT 2 tisdag 22/10 kl:22.10 är det ett dokumentär program som kan vara intressant att se.
Programmet heter Kamera:Krigsfotografen,
och är en schweizisk dokumentär från 2002

Filmaren Christian Frei har monterat en liten minivideokamera på stillbildsfotografens James Nachtwey egen kamera under två år.På så sätt kan tittaren se det han ser vid fotograferingsögonblicken.

James har under 20 år verkat som krigsfotograf och besökt oroshärdar som Palestina,Kosovo och Indonesien.

Ett program som jag skall se / Mvh Björn

Så otroligt bra dokumentär. Så otroligt intressant person.

Man blir helt tagen...

Bra att den går i repris, det stod inte i tidningen, jag missade att spela in inledningen. Det finns tydligen en längre version som klippts ner till tv-längd, som tidigare visats på dokumentärfilmsfestivaler.

Här är hemsidan för filmen om man vill lämna en hälsning:

http://www.war-photographer.com/index.html

Jag är lite besviken över att man inte får se James i arbete fullt ut.
Hur tar han kontakt med de han fotograferar exempelvis?
Jag minns bara en scen från Djakarta där han skakar hand med två vid järnvägen.

Visst, det är mängder med fotografer på plats vid krigssituationerna men i vissa fall måste han ju personligen skapa kontakt med de han följer med kameran, det hade varit intressant att se.

Men han är en imponerande fotograf och programmet var nyttigt att se.

Det var kul att se kopisten i arbete, mitt första jobb i branchen var just som kopist med stora förstoringar som specialitet. Väckte minnen från åttiotalet.

NACHTWEY ÄR KUNG !

Bra dokumentär om en fruktansvärt duktig fotograf.
Han har länge varit min favorit dokufotograf.
Att han vågar ta sig så nära oroshärdar,på gränsen till korkat.Allt för bilden.
Man han körde mest med 17-35 och får då en fantastisk närhet som kräver att man är nära.
Jag tycker visst att man fick både se och höra hur han gjorde när han tog kontakt med de personer han skulle fotografera.
Det var intressant att se att han är perfektionist och utnyttjar optikernas prestanda maximalt genom att oftast ligga på f/5,6 där optikerna är som skarpast.
Det var kul att se hur han satt på sitt hotellrum och putsade sina prylar. Skönt, då är man inte ensam om att vara rädd om sin kamerautrustning;-)
Hanhållen ljusmätare nästan hela tiden. Det var lite extra kul att se hur han jobbar med sin EOS 1:a när man själv jobbar på Canon och använder den samma.

mvh
Patrik

Re: NACHTWEY ÄR KUNG !

sipamoid skrev:
...Det var intressant att se att han är perfektionist och utnyttjar optikernas prestanda maximalt genom att oftast ligga på f/5,6 där optikerna är som skarpast...

Det lade jag aldrig märke till, jag antar att man kunde se det via den lilla kameran som var monterad på honom.
Men, du tror inte han valde 5,6 för att få så kort slutartid som möjligt?
Tri-X i solsken gör det svårt att använda 2,8 utan att överexponera filmen.
Intressant hur han lyfte avtryckarfingret så pass från avtryckaren innan varje avtryck.

Kul att ha ännu en fotografdokumentär till samlingen, det är en 12-14 stycken nu.

Ja,ja messeschmitt ! ; - )

Det var ju f/5,6,250/del oftast och det var ju inte direkt solsken när jag reflekterade över det. Jo, jag såg det i displayen och noterade det när han var i bosnien. Då låg han kring 250/del,f/5,6. Man borde kunna klara plåta på lite längre tid för att få f/8-11 men en 17-35:a va ?

Tjingeling!
/Patrik

P.s. Snygg bena för att vara i hetluften. D.s.

Senast ändrad:
Intressant att hans skjorta ser bättre ut efter en dag vid fronten än min efter en dag i studion.

(Sipamoid, jag fattar vinken.)

Senast ändrad:
Ha,ha,ha !! Han hade ju en LOWEPRO ryggsäck.Den var bergis full med skjortor och ett resestrykjärn ! Tror du inte det ?

; - )

La märke till att han har målat eller tapat över Canon namnet på alla sina kameror. Jag vet att en del Leica fotografer gör så oxå, tydligen för att inte "skylta" med dem så mycket. Eller är det någon som har någon annan idé om varför han har gjort det?/Magnus

kling skrev:
La märke till att han har målat eller tapat över Canon namnet på alla sina kameror. Jag vet att en del Leica fotografer gör så oxå, tydligen för att inte "skylta" med dem så mycket. Eller är det någon som har någon annan idé om varför han har gjort det?/Magnus

Det är en säkerhetsåtgärd, jag har gjort samma sak (jag har kört med svart eltejp i många år). Jag antar helt enkelt att folk som gillar att råna fotografer har fått besked av sina hälare att satsa på Canon, Nikon, Leica. Rånarna är inte så bevandrade att de känner igen olika kameramodeller i flykten, de måste läsa på huset.

Det har fungerat hittills, jag har gått runt med Leica och Canon i många storstäder utan problem. Observera att man måste också byta ut kameraremmarna, de skriker ut vilket märke man har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar