Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TV program med Brutus Östling idag 9/12

Produkter
(logga in för att koppla)

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Programmet Mitt i naturen möter Brutus Östling, som visar hur man fångar ett ögonblick i naturen.

Troligtvis väldigt sevärt...........

SVT 1 kl 20.00

Mvh Göran

Tack för tipset!

Besökte fotomässan med min fotointresserade svåger från Italien häromveckan. Var ivrig att berätta det lilla jag visste om de duktiga svenska fotografer som fanns på mässan så jag orerade om Brutus och hans smått otroliga historia från trött bokförläggare till en av världens mest ansedda fågelfotografer. Vi gick sen på var sitt håll på mässan och träffades igen efter nån timme.

Då hade han köpt en av Brutus böcker. Sen hade han stött ihop med honom i Canonmontern. Först blev Brutus jätteförtjust över att någon hade köpt hans bok (som om han behövde...). Svågern undrade försynt om Brutus kunde tänka sig signera boken som är en julklapp till hans 7-åriga dotter. Östling grep sig an uppgiften med liv och lust men någon penna hade han inte. Så han sprang runt i montern för att få tag på en med svågern i släptåg. För signera den till en 7-åring ville han absolut göra. Snacka om ödmjuk, jordnära och... ja, vad ska man säga. Svågern konstaterade att han "trodde inte så många av hans dignitet skulle agera på det sättet". Jag kan bara hålla med, och ångrade samtidigt att vi inte hade gått tillsammans på mässan :)

Såg precis avsnittet och det var väldigt intressant, är inte själv så mycket för naturfotografering men man blir ju lite sugen!

Tur att jag såg denna tråd i tid annars hade jag missat detta trevliga avsnitt av Mitt i Naturen, tittar inte jämt men ganska ofta iaf.

Klart inspirerande att se en sån fotograf in action och få lite nyttiga tips ;-)

Intressant program och Brutus ger verkligen av sig själv.
Kul med lite fokus på naturfoto.
Sen tycker ju jag att han är lite överreklamerad som fotograf,men det är ju
en annan sak.

Vilken underbar människa, jag har tills idag bara sett hans bilder (grymma) men fan vad lärorikt det skulle vara att umgås en helg med den mannen.

Han hade samma knep som jag använde till en av mina fågelbilder (Hallå där)

Jag gjorde samma sak (nästan) han knackade jag smackade för att få fågeln att titta på mig

Även ett radioprogram med Brutus Östling

.
Det sändes även ett program i Sveriges Radio P1 med Brutus Östling - första sändningen gick tisdagen den 14 dec 2010.

Tendens
=======

Tisdag 14 december 2010 kl 11:03-11:35
Livets utsatthet i bild. Samtal med fotografen och förläggaren Brutus Östling. I Tendens serie om att resa sig.
Martin Dyfverman möter honom. Sänds även kl. 20.03, i morgon onsdag kl. 23.30 och på lördag kl. 18.15.

SR:s program kan ju som bekant avlyssnas upp till 30 dagar efter att de har sänts första gången. Detta program bör kunna lyssnas på här fram till åtminstone den 12 jan:
http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=3381

SR har även en omfattande Poddradio-verksamhet, där man kan ladda ner ett stort antal radioprogram (har inte undersökt detta alls - vilket jag förstås borde ha gjort för länge sen).

Tack för tipset. För er som har iPhone och gratisappen SR-play hittas podradion under program A-Ö/Tendens och scrolla ner till 14 dec 2010. Där ligger det nog minst ett år, förmodligen längre.

Tack för tipset. För er som har iPhone och gratisappen SR-play hittas podradion under program A-Ö/Tendens och scrolla ner till 14 dec 2010. Där ligger det nog minst ett år, förmodligen längre.

SR har en mobilsida så man behöver varken iPhone eller app för att få ner poddradio i mobilen.

http://m.sverigesradio.se/index.aspx

Länken till poddradion ligger upptill på sidan. Tendens ligger under samhälle har jag för mig.

Inte bara det. Man behöver vare sig mobiltelefon eller mata in en krånglig adress på mer än 30 tecken, det räcker att ställa klockan och lyssna i realtid.

Höhöhö... Ja, det är klart att det är så men jag tycker att det är värt att påpeka i en tid när allt tydligen ska göras med appar. Har man inte en iPhone så är man ute osv.

iPhone har visserligen varit en succé för Apple, men det finns en betydande mängd telefoner med webbläsare och mediaspelare som inte är från Apple...

Jo ok. Men det här är ingen iPhone tråd. Appen finns till Android också (annars blir jag förvånad). Det betyder att uppåt 1 miljon svenskar kan starta radioprogrammet med 4 klick, det var det som var tipset liksom... även om man ogillar appar så är det väldigt mycket smidigare och har inget med vad som är inne att göra.

Gjorde en sökning och den finns till Android också, men den har inte funnits lika länge.

Ärligt talat så har jag svårt att tycka att det är särskilt jobbigt via webbläsaren i min Nokia C7-00. Det är bara att klicka fram programmet och klicka på det så öppnas mediaspelaren och börjar spela direkt medan den laddar ner. Det blir för övrigt fyra klick också om programmet är någorlunda nysänt, oräknat att öppna webbläsaren och klicka på ett bokmärke. Iofs går det att få bort ett klick om man går direkt till poddradiosidan.

Däremot är SL-appen till iPhone vida överlägsen SL:s genomirriterande mobilsida (knappast touchscreenanpassad), så jag tycker att det i högsta grad beror på vad det är frågan om ifall en app tillför något eller inte. Tydligen har det tidigare funnits något till Symbian, men SL ändrade något i sina API:s och sedan har det inte kommit någon ny vad jag har sett. Jag är inte generellt emot appar, men emellanåt tycker jag att det bara är en ompaketerad webbsida som inte tillför något.

Ehm, nu börjar det blir väldigt långt från ämnet. :eek:)

För att återvända så började jag lyssna på programmet igår via högtalaren i telefonen och lade den bredvid sängen, men jag somnade innan jag hann lyssna värst mycket. Får göra ett nytt försök i mer vaket tillstånd. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar