Annons

TV för bra och smidig bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolf Beam

Aktiv medlem
Jag måste inom helt kort köpa en ny TV, det är ju som bekant rena djungeln numera. Jag undrar om någon har tips på tv som är bra vid vanligt tv-tittande, visar foton relativt bra samt att det ska vara smidigt att plugga in en extern hårddisk med foton?

Jag tänker mig 46 tum och helst inte över 8 000-9 000 kr. Det jag har sett av LED-TV blev jag inte så förtjust av - tyckte att filmade utomhuscener ser ut att vara inne i en studio... Kanske är LED bra för foton? Det lutar iaf åt LCD eller Plasma.

Ulf

köpte en samsung 46tum led modell 6005 och den fick man ställa in långt från orginalinställningarna för att få en bra bild,(sen lider den av lite genomblödning av bakgrundsljuset om man ställer in den riktiga mörka svärtan) så lita inte bara på det du ser i affären... ta med dig material och prova tv:n ordentligt för det du ska använda den till.

Sen är det ju alltid en avvägning vad du får för pengarna mellan led/plasma/lcd.

Min erfarenhet är att olka bärbara, laptops och nettops beter sej olika mot olika tv-apparater. Den som funkar bäst är faktiskt min lilla Asus eee Pc som jag också hade med mej när jag köpte vår 32" lcd. Men jag har bl.a kört den mot en 42" och det såg mycket bra ut. Ofta är tv-apparaterna grundinställda att skärpa bilden alltför mycket och har kontrasten uppskruvad för högt.

Köpte en Sony 40" 3D Led-TV på mellandagsrean för 10.000:- Tycker den fungerar bra med standardjusteringen och video i HD-kvalitet från lilla NEX-5:an blir inte bättre:).

Vad jag förstår ligger det till så här:
Det existerar bara två typer av platt-TV, nämligen plasma och LCD.

LCD finns i sin tur i två varianter:
1. Med lysrör för bakgrundsbelysningen.
2. Med LED för bakgrundsbelysningen och kallas då lite slarvigt LED-TV.

Alternativ 2 är bäst och dyrast samt brukar även inkludera lite bättre `TV-prestanda´.

/Stephan

Jag måste inom helt kort köpa en ny TV, det är ju som bekant rena djungeln numera. Jag undrar om någon har tips på tv som är bra vid vanligt tv-tittande, visar foton relativt bra samt att det ska vara smidigt att plugga in en extern hårddisk med foton?

Jag tänker mig 46 tum och helst inte över 8 000-9 000 kr. Det jag har sett av LED-TV blev jag inte så förtjust av - tyckte att filmade utomhuscener ser ut att vara inne i en studio... Kanske är LED bra för foton? Det lutar iaf åt LCD eller Plasma.

Ulf

Hej Ulf.

Det här är min variant.
Använder en 42 tums plasmatv av märket Panasonic till den har jag en ps3 spelare.Den här kombinationen är grymt bra för en rimlig peng samtidigt som du troligen får marknadens bästa blurayspelare.
Priser:
Tv.42 tum c.a 7500:-
Ps3spelare c.a 3000:-
Så runt 11000:- får du mycket grejer för pengarna.
Jag har även en LCD tv men med den blev inte reultatet i närheten utav plasmatv:n.
//Benny

Det jag har sett av LED-TV blev jag inte så förtjust av - tyckte att filmade utomhuscener ser ut att vara inne i en studio...

På vilket sätt menar du? Låter nästan som om du sett rörlig bild på en TV med 100Hz-läge påslaget; då räknar TVn ut en massa mellanbilder vilket ger effekten av att långfilm ser ut som "studioproduktion", dvs som tv-program gör. IMO helt horribelt och totalt värdelöst för allt annat än möjligtvis sportsändningar, men det finns många som gillar det också.

Många apparater du ser i butik är dessutom helt åt helvete inställda, allt för att se grälla, kontrastrika och skarpa ut så att kunderna ska uppfatta dem som "bra". Det är dock lätt att åtgärda genom att stänga av alla "bildförbättrande" funktioner och göra en snabbkalibrering mot en referens DVD/BluRay-skiva.

Tack för synpunkterna.

Efter att ha läst tester och omdömen så lutar det nu åt en Sony 46"
KDL46EX710AEP
Drygt 9 000 kr kan man få den för.
Ulf

Ulf

Köp en med inbyggt mediaspelare så kan du titta på datorns bilder över ditt nätverk utan att behöva hålla på med extern hårddisk. Eller som någon ovan var inne på en PS3 (kör den lösningen själv, oerhört smidigt för bildvisning)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar