Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tvåtusen spänn

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag vill ha en kompaktkamera. Den kan vara rätt dålig, men jag har några önskemål.

-Vidvinklig (motsv. 28 mm eller kortare)
-Halvautomatik
-Optisk sökare

Ja, skratta lagom ni. Jag är medveten om att budgeten är liten, men jag har faktiskt sett ett par begagnade kameror som kommer i närheten. Nåt nytt blir det nog inte för de pengarna antar jag. Kanske kan jag offra en tusing till i värsta fall.
Av önskemålen så är det egentligen bara vidvinkligheten som är en nödvändighet. En Ricoh Caplio R3 funkar exempelvis.

Har ni några förslag kring modeller att leta efter? Bildkvaliteten kan vara ganska medioker, och nedåt 2-3 megapixel duger egentligen. Det är viktigare att kameran är trevlig. Ett inte alltför söligt avtryck är också önskvärt, men inte nödvändigt.
Kameran ska vara ett komplement till systemprylarna, och användas mestadels dagtid utomhus. Något att alltid ha i fickan.

Det finns hur många kameror som helst under tvåtusen spänn, och de flesta är bra.
Kolla bara på ex. cyberphoto vilka som har brännvidder som passar.
Kodak har (hade?) en modell med två objektiv varav en med fast vidvinklig bränvidd. Leta efter den.

Linmajon skrev:
Det finns hur många kameror som helst under tvåtusen spänn, och de flesta är bra.
Kolla bara på ex. cyberphoto vilka som har brännvidder som passar.
Nån ny vidvinklig för det priset finns väl inte? :-O
Problemet med begagnat är att folk sätter helt sjuka priser. Om kameran kostade 5000:- ny för 3 år sedan så tror de att man kan sälja den för 3000:- nu. Glöm det säger jag. En ny för samma pris är troligen långt bättre ändå.

Kodak har (hade?) en modell med två objektiv varav en med fast vidvinklig bränvidd. Leta efter den.
Det finns flera stycken som är relativt billiga. Haken där är att de har väldigt låg ljusstyrka.

Edit: Förresten finns det en till störande sak. Nästan alla kompakten har 4:3-format på sensorn, så om man sen beskär till 3:2 så förlorar man en del av vidvinkeln:-( 4:3 suger verkligen.

Makten skrev:
Jag vill ha en kompaktkamera. Den kan vara rätt dålig, men jag har några önskemål.

-Vidvinklig (motsv. 28 mm eller kortare)
-Halvautomatik
-Optisk sökare

Ja, skratta lagom ni. Jag är medveten om att budgeten är liten, men jag har faktiskt sett ett par begagnade kameror som kommer i närheten. Nåt nytt blir det nog inte för de pengarna antar jag. Kanske kan jag offra en tusing till i värsta fall.
Av önskemålen så är det egentligen bara vidvinkligheten som är en nödvändighet. En Ricoh Caplio R3 funkar exempelvis.

Har ni några förslag kring modeller att leta efter? Bildkvaliteten kan vara ganska medioker, och nedåt 2-3 megapixel duger egentligen. Det är viktigare att kameran är trevlig. Ett inte alltför söligt avtryck är också önskvärt, men inte nödvändigt.
Kameran ska vara ett komplement till systemprylarna, och användas mestadels dagtid utomhus. Något att alltid ha i fickan.

Har för mig att Nikon Coolpix 5000 och 5400 har objektiv med motsvarande 28mm brännvidd i vidvinkelläget. Ljusstyrkan är också förhållandevis bra (f/2.8 vid 28mm). Sen är dom väl ganska stora om man i jämförelse med dagens ultraminimicrokompakter. Det är svårt att få allt...

Vad tycker ni att man ska betala för en Canon Powershot S70? Den bör ligga i detta segment. En FS-medlem vill sälja, och jag tycker att det verkar vara en mycket trevlig kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar