ANNONS
Annons

Tvång - kameraväska

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej,

Som begagnat-jägare så finner jag recensionerna ovärderliga. Det som saknas är att man vid bildupplägg tvingas ange vilken kamera och vilket objektiv man använt.

Kan man inte lägga in så att man är tvingad till att välja kamera och objektiv då man lägger upp en bild? Och att sedan bland recensionerna lägga upp en länk för att se vilka bilder som just X objektivet använts till...

/Karin

Till vilken nytta skulle det vara?

Bilder som de visas här på fotosidan kan ge möjligen en antydan om distorsion hos objektiv om motivet är det rätta, men mycket mer information än så ger de inte. De säger ingenting om skärpan och ger absolut ingen information som ger vägledning inför ett köp.

Teknikinfo under bilder kan vara intressant i vissa sällsynta fall för att få reda på hur någon har åstadkommit något speciellt. Men det är nog extremt sällsynt. Njut av bilderna istället :)

Öhhh..Så ni menar att ni kommer att bedömma era inköp av utrustning, inte bara baserat på en 600px förminskning av en bild utan även vad fotografen har åstadkommit. Dvs, om bilden är bra, så måste även objektivet vara bra?

Eller hur menar ni? Jag kan däremot se nyttan av exif-informationen, om man vill veta hur fotografen har använt vissa inställningar för att uppnå resultatet.

Själv så letar jag tester och läser tidningar, för att få så mycket information som möjligt om produkten. Men jag lägger i princip alltid till använd utrustning på mina bilder eftersom det har efterfrågats, men jag kan inte begripa varför ;)

Jeppe skrev:
Öhhh..Så ni menar att ni kommer att bedömma era inköp av utrustning, inte bara baserat på en 600px förminskning av en bild utan även vad fotografen har åstadkommit. Dvs, om bilden är bra, så måste även objektivet vara bra?

Självklart! Precis så!

Eller inte... ;)

Alla på detta forum är inte proffs eller erfarna. Alla har inte pejl på vad alla siffror etc står för. Alla vet inte vad för slags bilder en "fisheye" gör, eller vidvinkel etc. Jag som inte har någon aning om "det gamla billiga Tradera-objektiv X" överhuvudtaget kan åstadkomma några bra bilder skulle få hjälp av att se bilder här på FS. Speciellt när det gäller tex fisheye etc.

Antingen detta eller ett "tvång" på att man måste skriva en kort recension (med pris och inköpsställe) på tex kamera, blixt och objektiv. Så att man ganska lätt kan se vart det är billigast just nu etc.

Jeppe skrev:

Själv så letar jag tester och läser tidningar, för att få så mycket information som möjligt om produkten. Men jag lägger i princip alltid till använd utrustning på mina bilder eftersom det har efterfrågats, men jag kan inte begripa varför ;)

Tyvärr så är det lite jobbigt för oss som inte har något av de stora märkena. Speciellt för oss Pentaxianer som kan använda "hur gamla objektiv som helst". Man får vara glad om man överhuvudtaget hittar någon på FS som har just det objektivet så man kan fråga. Att hitta tester i tidningar eller på internet är inte så lätt när det gäller gamla "A" eller "M" objektiv.

Det här med tvång tycker jag är den mycket dålig idee. Om jag blir styrd i hur jag skall vara på ett comunity som fotosidan så avstår jag snabbt och letar mig vidare till andra ställen.

Hitills så har jag hittat nästan all information och subjektiva åsikter om fotoprylar genom: www.google.com + lämpliga sökord, mycket finns ochså om man söker på fotosidan forum eller droppar en liten tråd om hur pass bra prylen xyz är? Information som finns via recensionerna på fotosidan tar jag med en nypa salt, detta eftersom individer ofta har en stark förmåga att prisa sina egna saker högt.
Efter en stund så han man en liten databas med läkar till testsiter som verkar trovärdiga.

snysop skrev:
Alla på detta forum är inte proffs eller erfarna. Alla har inte pejl på vad alla siffror etc står för. Alla vet inte vad för slags bilder en "fisheye" gör, eller vidvinkel etc
Absolut, det köper jag. Jag brukar också försöka skriva vad jag har använt för brännvidd och vilket film-/sensorformat till det. Det kan vara värdefull information. Liksom för övrigt om man använt specialutrustning som t ex fisheyeobjektiv eller objektiv med förställningsmöjligheter.

Men märke och bokstavskombinationer säger ingenting, tro mig. När det gäller teknisk kvalitet säger bilderna på fotosidan mest om upphovsmannens färdigheter med bildbehandlingsoprogrammet och lite eller inget om objektivens optiska kvalitet. 99,6% av de där billiga traderaobjektiven klarar det med glans.

Och tvång är inget roligt ord när det gäller grejer som skall vara lustfyllda. Teknikövertro finns det nog av i forumet utan att det skvätter över till bilddelen.

jimh skrev:

Teknikövertro finns det nog av i forumet utan att det skvätter över till bilddelen.

Understatement som förtjänar att upprepas:
Teknikövertro finns det nog av i forumet utan att det skvätter över till bilddelen.

snysop skrev:
Tyvärr så är det lite jobbigt för oss som inte har något av de stora märkena. Speciellt för oss Pentaxianer som kan använda "hur gamla objektiv som helst". Man får vara glad om man överhuvudtaget hittar någon på FS som har just det objektivet så man kan fråga. Att hitta tester i tidningar eller på internet är inte så lätt när det gäller gamla "A" eller "M" objektiv.

Oavsett märke är det ju så att du i regel får vad du betalar för - eller åtminstonde vad ursprungsägaren betalade för oavsett om det handlar om instegs- entusiast- eller toppmodellerna.

När du beskriver dig som en begagnatjägare tror jag att det istället finns ett ännu viktigare område för dig att lära dig, nämligen det som handlar om hur du kan upptäcka om det kan finnas några problem med den pryl du har framför dig. För oavsett hur bra andra säger att en pryl är så finns det tveklöst också måndagsexemplar som det är trist att bli sittandes med.

Självklart ska du också som - Per? - skrev "googla" efter information om de olika prylarna du tittar på. Där kan du börja hitta källor som kan ge dig fingervisningar om vad du ska leta efter.

OK, jag ger mig! :)

MEN tro mig, jag googlar & söker i forumet på allt jag hittar men hittar sällan någon information. Antingen så är det på ryska, japanska eller så finns det ingen info om just X-objektivet. Men struntsamma, det är väl *öh* priset man får ta som är ute efter gamla Pentax. :)

/Karin

Jag tycker att det inte bör vara tvång. Men att det uppmuntras är inte fel.

Jag skulle vilja kunna söka på bilder efter t ex typ av objektiv. Speciellt objektiv som jag är intresserad av att köpa. Det skulle var guld värt att få ett par tusen referensbilder att titta på här på fotosida. Om det redan går att göra så så berätta gärna för mig hur man gör.

Det jag har i min kameraväska är inte det jag har i »Din kameraväska» – om ni förstår. Här, på Fotosidan, har jag mest sådant som jag har intresse av. Kanske det är så att säga fel. Men det funkar för mig.

/LB

Men nääää.... tänk om jag lånar en kamera av en kompis och tar en jättefin bild som jag sen lägger upp här. Ska jag då tvingas hitta på vilken utrustning jag har haft om jag nu inte kommer ihåg det?

Eller säg om man använder systemkamera... Det är ju inte säkert att jag kommer ihåg om jag tog en bild med mitt fasta 50 mm eller om jag hade zoomen och den iställd på 50. Särskilt om det kanske dröjer länge innan jag lägger upp bilden. (Mina ögon är inte så tränade att jag ser vilket objektiv jag använt så länge perspektivet förefaller vara det samma och ljuset vettigt).

Jag tycker att det ska uppmuntras men tvång ställer jag mig ytterst tveksam till. (Men det har ni ju redan kommit fram till tidigare i tråden).

Skall man stänga denna tråd? "Gudarna" har ju redan bestämt vad som gäller och inte så det spelar ingen roll om vi så skulle diskutera ihjäl oss.

snysop skrev:
Jodå, men jag vet inte om de gör det. Iofs så är det väl inte så nödvändigt heller, men det är synd om folk lägger ner tid på något som ändå redan är bestämt... :)

Ja, fotosidan kan ju stänga ner. Jag trodde att man kanske i egenskap av trådstartare kunde stänga ner eller liknande. :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto