ANNONS
Annons

Två skärmar och Lightroom CC

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Hej!

Jag har haft en Dell U2410 och har nu skaffat en Dell P2415Q. Efter att ha kalibrerat den nya skärmen blir färgerna olika på de båda. Det gäller allt. Men framförallt är det bökigt med Lightroom för jag vet inte vilken skärm jag ska lita på... Har sökt en del om detta men inte hittat något bra än.

Lite mer info:
Jag har provar att kalibrera ena skärmen med den andras profil som utgångspunkt (båda hållen) och inte fått det så bra. Mest likt blir det med start U2410 har jag för mig. 120 cd som ljusstyrka, native white point har jag också satt tror jag.

Grafikkortet är ett Nvidia Geforce 960. U2410 är inkopplad via Hdmi och P2415Q via DP-port.

Hej!

Jag har haft en Dell U2410 och har nu skaffat en Dell P2415Q. Efter att ha kalibrerat den nya skärmen blir färgerna olika på de båda. Det gäller allt. Men framförallt är det bökigt med Lightroom för jag vet inte vilken skärm jag ska lita på... Har sökt en del om detta men inte hittat något bra än.

Lite mer info:
Jag har provar att kalibrera ena skärmen med den andras profil som utgångspunkt (båda hållen) och inte fått det så bra. Mest likt blir det med start U2410 har jag för mig. 120 cd som ljusstyrka, native white point har jag också satt tror jag.

Grafikkortet är ett Nvidia Geforce 960. U2410 är inkopplad via Hdmi och P2415Q via DP-port.

Vad har du kalibrerat med?

Jag anar att du redan känner till detta men för andra kan det om inte annat vara läsvärt:

https://www.xrite.com/i1match/support/kb5109

Förlåt om jag hoppar in här, men detta har jag också grubblat över.

Vad är meningen att kalibrera om man får olika resultat på olika skärmar? Jag trodde att det var hela grejjen - att det jag ser på min profilerade skärm ser lika ut på någon annans profilerade skärm (eller skrivare).

Antingen är väl färgen rätt eller inte? Hur kan olika färger vara lika rätt? :)

När jag kalibrerade mina skärmar så visade sig att det fungerade bra med skärm 1 och bra med skärm 2 men när jag skulle köra båda skärmarna i bredd så tog den en av profilerna och använde den till båda skärmarna som utgjorde skrivbordet, verkar inte som grafikkortet kunde hantera två profiler med splittad skärm

När jag kalibrerade mina skärmar så visade sig att det fungerade bra med skärm 1 och bra med skärm 2 men när jag skulle köra båda skärmarna i bredd så tog den en av profilerna och använde den till båda skärmarna som utgjorde skrivbordet, verkar inte som grafikkortet kunde hantera två profiler med splittad skärm

Nä, det är precis detta jag undra över för om man kalibrerat så borde det vara ganska lika i alla fall. Men mitt grafikkort ska kunna hantera två skärmar. Och det borde Win 10 också. Men ändå är det rätt stor skillnad mellan skärmarna.

Hej!

Lite mer info:

Hej !

Även jag har två olika skärmar, väl så enkla.

De har jag kalibrerat-profilerat med dispcalGUI, heter visst nu DisplayCAL
http://displaycal.net/ och där styrt hårt mot fasta värden som tex
min svärta dvs den skärm med ljusasts svart, max ljusstyrka ( 100 - 125 kanske )
dvs den ljussvagaste skärmen och sen lite mindre,
och fast färgtemp, 5200K har jag valt. Detta väljs med hänsyn till rumsbelysning.

Resultatet blir en icc-fil och en cal-fil, jag använder Argylls verktyg dispwin för att
ladda ner dessa till resp skärm, det går säkert bra även med vad Dc har.

Resultatet brukar bli två skärmar som oftast knappt inte går att skilja från varandra.

Hårdvaran är en 1D3.

Jag har inte provat Xrites program, men det borde gå att styra mot fasta värden.

//MW

Nä, det är precis detta jag undra över för om man kalibrerat så borde det vara ganska lika i alla fall. Men mitt grafikkort ska kunna hantera två skärmar. Och det borde Win 10 också. Men ändå är det rätt stor skillnad mellan skärmarna.

Kan du se om skärmen ändrar inställning om du kör skärmen lös jämfört med om du kör den i split mode?

Om skärmarna är "rätt" som individer så vet du hur en bild ska se ut och vilken skärm som antar samma utseende i split (iaf såsom jag har det), då skulle man kanske kunna gå in i inställningar på den andra skärmen och justera den skärmen så att de är lika med tex ett färgkort

Kan du se om skärmen ändrar inställning om du kör skärmen lös jämfört med om du kör den i split mode?

Om skärmarna är "rätt" som individer så vet du hur en bild ska se ut och vilken skärm som antar samma utseende i split (iaf såsom jag har det), då skulle man kanske kunna gå in i inställningar på den andra skärmen och justera den skärmen så att de är lika med tex ett färgkort

Jag har inte kollat vilken som stämmer bäst men tror att det är min gamla u2410 för den har inte ändrats så mycket. Men har tänkt att testa med färgkombinationer ikväll för att se vad som är bäst inställningar. Borde kanske också testa en nyare kalibrator som har stöd för flera skärmar.

Jag anar att du redan känner till detta men för andra kan det om inte annat vara läsvärt:

https://www.xrite.com/i1match/support/kb5109

Nä, tack för länken!

Jag har i alla fall listat ut att min P2415Q är den som inte stämmer. Den har en gul ton och mer mättade färger. Fast bilderna på min andra skärm såg för bleka ut istället. Men efter att ha testat med ett färgkort och justerat nivåer etc i Photoshop syns skillnaden tydligt.

Det märkliga är att de båda ser ok ut när de är kalibrerade var för sig. Problemet är som sagt att profilen för P2415Q inte verkar laddas ordentligt. Undrar om det skulle funka med en i1 Display Pro eller om det är Windows 10 eller LR som spökar?

Det märkliga är att de båda ser ok ut när de är kalibrerade var för sig. Problemet är som sagt att profilen för P2415Q inte verkar laddas ordentligt. Undrar om det skulle funka med en i1 Display Pro eller om det är Windows 10 eller LR som spökar?

Hur är skärmarna inställda, är det utökat skrivbord? Eller kan man via LR styra vilka delar som visas på respektive skärm, tror man kan det i PS?

Om det är utökat skrivbord, så är min känsla att det är kört, jag har inte sett någon lösning, jag tror den behandlar ett skrivbord som en skärm med en profil

Om man kan styra skärmarna individuellt från LR/PS så kanske det finns hopp, för då borde varje skärm kunna få sin profil tycker jag

Hur är skärmarna inställda, är det utökat skrivbord? Eller kan man via LR styra vilka delar som visas på respektive skärm, tror man kan det i PS?

Om det är utökat skrivbord, så är min känsla att det är kört, jag har inte sett någon lösning, jag tror den behandlar ett skrivbord som en skärm med en profil

Om man kan styra skärmarna individuellt från LR/PS så kanske det finns hopp, för då borde varje skärm kunna få sin profil tycker jag

Man kan styra dem individuellt men de beter sig ändå som utökat skrivbord. Ska testa ikväll hur det går med PS och två skärmar. Lösningen tills vidare är att använda den "korrekta" för att se resultatet för bilden och P2415q för panelerna i LR. Nackdelen med det är att texten blir minimal eftersom det är 4k :-D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar