Annons

Två olika Lightroom kataloger, video, foto

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Vet inte hur jag ska göra och vill gärna veta hur andra skulle gjort i min situation.

Fotograferar och har nu börjat med film och timelapse, och skulle vilja separera film/timelapse och fotografering. För med varje timelapse kan det bli runt 1000 råfiler och kan tänka mig att det kan göra Lightroom rätt segt tillslut.

Tanken är att ha två Lightroom kataloger, en med bara fotografier och en med bara videofiler och timelapse, och inte i datumordning utan i "motivkategorier" t.e.x vattenfall, djur, solnedgångar e.t.c. Hur skulle ni gjort?

Sen funderar jag på en till sak, små videosnuttar man använt i tidigare filmer, hur gör ni där? Ett filmklipp på en blåmes i 4 sekunder kan man ju slänga, men ett klipp på ett mäktigt vattenfall i 4 sekunder i Norge vill man ju inte slänga, vore dock skönt att slänga det för det kommer aldrig användas igen och det finns i filmen man gjort, men det är svårt att trycka på delete. :)

Jag hade funderingar åt ditt håll först men skrotade det.
Jag importerar allt på samma sätt oavsett om det är bild eller film.
Importerar från kort till drive med namngiven folder o filerna namngivna som foldern med nummer

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    112.1 KB · Visningar: 21
Det finns de som har kataloger som överskrider 2 000 000 bilder o där ngnstans börjar det märkas att man har många bilder.

Filmprojekten för Premiere ligger separat.
Men projekten använder filerna som är importerade i LR. Men de har inte med varandra att göra.

Bilagor

• Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    65.8 KB · Visningar: 13
Sen funderar jag på en till sak, små videosnuttar man använt i tidigare filmer, hur gör ni där? Ett filmklipp på en blåmes i 4 sekunder kan man ju slänga, men ett klipp på ett mäktigt vattenfall i 4 sekunder i Norge vill man ju inte slänga, vore dock skönt att slänga det för det kommer aldrig användas igen och det finns i filmen man gjort, men det är svårt att trycka på delete. :)

Jag är nog en sån där samlare och raderar hittills inga videofiler. Tänker att någon gång kanske man vill redigera om till ett annat format eller så. Filmer som man för inte så länge sedan gjorde till DVD skulle man kunna göra i HD/BD osv. idag om man har filerna kvar. Jag sparar t.o.m. projektfilerna i redigeringsprogrammet för att det går.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar