ANNONS
Annons

Två objektiv för att få ut det mesta av en EOS 550? Fastnat i djungeln...

Produkter
(logga in för att koppla)

Beccaleinen

Ny medlem
Jag har precis ÄNTLIGEN skaffat mig en systemkamera efter 15 år av längtan! Nu sitter jag och tittar på objektiv och det bara snurrar i skallen, kan ni hjälpa mig med lite tips och råd?

Jag gillar att fotografera lite udda saker, ha en "konstnärlig" touch på det jag fotar. Brukar också bli de bästa korten när jag håller i en kamera. Den EOS 550 jag köpte kom med kitobjektivet 18-55 vilket har sina begränsningar helt klart, mer än jag trodde faktiskt. Så nu vill jag ha er hjälp. Vilka två objektiv bör jag satsa på för att täcka det mesta inom hobbyfotande med en udda touch? ;o) Ett makro, för jag älskar att ta närbilder och ett som ger mig bra räckvidd. Jag har inte obegränsat med pengar så jag kan och behöver inga värstingobjektiv. Utan 2 prisvärda och användbara objektiv.

Någon som kan leda mig ut ur objektivdjungeln???

Mvh Rebecca

Jag vet inte vad det är du tycker är så begränsande med kitoptiken du fick med, men jag antar att det är omfånget snarare än kvalitén och skärpan, eftersom du inte vill ha några förslag på "värstingobjektiv".

Du kanske behöver mer vidvinkel och då får du fråga nån annan då jag klarar mig utmärkt med mitt 17-55/2.8 på den punkten.

Om du däremot behöver ett telezoom så är ett 70-200/4L USM bland det bästa köp du kan göra till din EOS. Jag har ett själv och använder det flitigt. Skrapt, gediget och mycket lättare än andra telezomar jag ägt genom tiderna.

/Jonas

Kanske följande som motsvarar dina önskemål:

Canon EF100/f2,8 Macro
Canon EF70-200/f4,0L

Där har du två bra gluggar till bra pris.

Annars har du också:

Canon EF50/f1,8
Canon EF85/f1,8

Skarpa och billiga.

Hittar du begagnat är det ännu bättre pris.

Vill kunna ta bra bilder på avstånd, alltså zooma ;o) och ta bra närbilder.

Jag vet inte vad det är du tycker är så begränsande med kitoptiken du fick med, men jag antar att det är omfånget snarare än kvalitén och skärpan, eftersom du inte vill ha några förslag på "värstingobjektiv".

Du kanske behöver mer vidvinkel och då får du fråga nån annan då jag klarar mig utmärkt med mitt 17-55/2.8 på den punkten.

Om du däremot behöver ett telezoom så är ett 70-200/4L USM bland det bästa köp du kan göra till din EOS. Jag har ett själv och använder det flitigt. Skrapt, gediget och mycket lättare än andra telezomar jag ägt genom tiderna.

/Jonas

Den är begränsande i och med att jag inte kan komma så nära saker på distans, det var så jag menade! Handlade inte om kvalité eller något sådant, utan begränsande för mitt fotande. Jag behöver alltså ett bra zoomobjektiv för att komplettera 18-55 bra och sedan ett bra objektiv för närbilder. Jag vill göra min EOS lite mer komplett så jag kan fortsätta fota både landskap, växter/insekter, människor och natur. Detta är vad jag vill. Med värsting menade jag väl främst de som börjar klättra i pris, eftersom detta är mitt kreativa utlopp och inte något jag tänker göra till mer än en hobby så behöver jag inte ha objektiv som är mer åt proffsens håll. Mest så jag menade. Förklarade ju också att jag har väldigt svårt att reda ut vad jag ska satsa på. Jag vill att det ska bli bra och ge mig de möjligheter som jag vill ha.

Kanske följande som motsvarar dina önskemål:

Canon EF100/f2,8 Macro
Canon EF70-200/f4,0L

Där har du två bra gluggar till bra pris.

Annars har du också:

Canon EF50/f1,8
Canon EF85/f1,8

Skarpa och billiga.

Hittar du begagnat är det ännu bättre pris.

Tack för de bra tipsen! Har funderat lite kring 70-200 faktiskt, smygtittade lite i Canons fotobok när jag var på Mediamarkt härmodagen och de rekommenderade 55-250 men känns som 70-200 kan ge lite mer. Ska ut och kolla tradera!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar