Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två Mannfrottostativ-synpunkter önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred H

Aktiv medlem
Just nu vill jag beställa ett stativ. Kamera D70 + 18-200 VR objektiv som tyngst. Valet är mellan Manfrotto 190 X PRO B (utan kulled, har själv en) eller
055 PRO B.
Jag vill ha horisontell boom och jag vill ha låg höjd för macro, samtidigt lägsta vikten.
Jag är osäker om 190 X PRO B har den inbyggda låghöjdadaptern som 055-an har utan att behöva vända mittpelaren uppochner. Det är klart, man kan vända mittpelaren horisontellt för att komma riktigt ner, men en låghöjdadapter ger mer stabilitet om man vill fotografera på låg höjd och med kameran riktad horisontellt.
190 väger bara 1,8 kg jämfört med 055 som väger 2,4 kg men som har adaptern och även horisontellt läge.
Jag tänker på att vikten kan vara en ganska viktig faktor.
Vilket av de skulle ni välja? Prisskillnaden är bara 300:- som inte spelar avgörande roll.
Jag vore glad för snabbt svar, synpunkter. Beställningen är ganska aktuell.
Fredrik

Okej. Ansträng er inte för att ge mig råd. Andra fotoforum var snabbare och mer hjälpsamma.
Jag har redan beställt en Manfrotto 055 PROB.
Tack för visat "intresse"
//Fred.

Tycker du gör rätt som väljer 055. Jag har själv den och kan inte vara nöjdare!

Anledningen till att jag inte valde 190 när jag letade stativ var för att 055 hade betydligt högre maxhöjd.

Önskar dig lycka till med ditt nya och fina stativ!

/Andreas

mange78 skrev:
Vad var det som fick dig att välja 055? Går själv i valet och kvalet mellan 055 och 190.
För det första var det att den är stabilare, sedan den har ett tillägg inbyggd i mittpelaren som gör att man kan gå ner till minhöjd utan att vända mittpelaren horisontellt. Ger mer stabilitet. Att mittpelaren kann ställas horisontällt var ett allment krav men det har 190 också.
Det avgörande för mitt beslut för 055 PROB var det enhetliga rådet från ett annat forum, nämligen D70sverige-forumet. Det enda negativa jag var tveksam är vikten. 055 väger 2,4 kg medan 190 väger 1,8 kg. Till sist tyckte jag att det kan jag acceptera eftersom jag inte har så jätte mycket i min fotoväska och då kan jag bära stativet också, på kortare fotorundor.
Några sa att 055 är litet besvärligt att ta med på flyget, pga. vikten. Jag tänker inte flyga med det så det går bra.
Jag beställde inte kulled eftersom jag redan har en och ett Manfrotto snabbfäste med vattenpass, då sparade jag in en slant.
Varför jag valde Manfrotto öht. är att jag nyligen köpt ett Tamron 90/2,8 objektiv och både 190 och 055 kan gå ned i spagat, lämpligt för macro. Det kan jag inte göra med mitt gamla stativ, märke Slik.
CyberPhoto just meddelade att stativet har postats och posten tog emot det. Det är på väg nu och jag är glad för det.
//Fred.

Senast ändrad:
Fred H skrev:
För det första var det att den är stabilare, sedan den har ett tillägg inbyggd i mittpelaren som gör att man kan gå ner till minhöjd utan att vända mittpelaren horisontellt. Ger mer stabilitet. Att mittpelaren kann ställas horisontällt var ett allment krav men det har 190 också.
Det avgörande för mitt beslut för 055 PROB var det enhetliga rådet från ett annat forum, nämligen D70sverige-forumet. Det enda negativa jag var tveksam är vikten. 055 väger 2,4 kg medan 190 väger 1,8 kg. Till sist tyckte jag att det kan jag acceptera eftersom jag inte har så jätte mycket i min fotoväska och då kan jag bära stativet också, på kortare fotorundor.
Några sa att 055 är litet besvärligt att ta med på flyget, pga. vikten. Jag tänker inte flyga med det så det går bra.
Jag beställde inte kulled eftersom jag redan har en och ett Manfrotto snabbfäste med vattenpass, då sparade jag in en slant.
Varför jag valde Manfrotto öht. är att jag nyligen köpt ett Tamron 90/2,8 objektiv och både 190 och 055 kan gå ned i spagat, lämpligt för macro. Det kan jag inte göra med mitt gamla stativ, märke Slik.
CyberPhoto just meddelade att stativet har postats och posten tog emot det. Det är på väg nu och jag är glad för det.
//Fred.

Ok. Jo jag funderar just på vikten. Har tänkt bära med det på en veckas vandring i fjällen, så varje hg som man kan spara är ju värt mycket. Fotar aldrig makro själv, så jag behöver kanske inte den extrafunktionen.

Vh

Magnus

mange78 skrev:
Ok. Jo jag funderar just på vikten. Har tänkt bära med det på en veckas vandring i fjällen, så varje hg som man kan spara är ju värt mycket. Fotar aldrig makro själv, så jag behöver kanske inte den extrafunktionen.

Vh

Magnus
190 XB PRO B har möjligheten till nästan alla funktionerna som 055:an, men troligen är mindre stabil än 055. I fjällen kan det blåsa och då kan man hänga upp en sandsäck på 190 för mer stabilitet. Eller ta en tom säck och fyll den med sand/jord/stenar vid behov. 600 gr är viktigt vid långa vandringar.
Jag ville ha ett stabilare stativ även för nattbilder, kvällsbilder här hemma.
//Fred

Fred H skrev:
Okej. Ansträng er inte för att ge mig råd. Andra fotoforum var snabbare och mer hjälpsamma.
Jag har redan beställt en Manfrotto 055 PROB.
Tack för visat "intresse"
//Fred.
Du ger folk 4,5h på sig att svara innan du kommer med ohövligheter och kritiserar folk för att de inte sitter på fotosidan dagarna i ända och väntar på att just du skall starta en tråd?

Tänk om folk jobbar en helt vanlig tisdagseftermiddag, hemska tanke!

Emil-G skrev:
Du ger folk 4,5h på sig att svara innan du kommer med ohövligheter och kritiserar folk för att de inte sitter på fotosidan dagarna i ända och väntar på att just du skall starta en tråd?

Tänk om folk jobbar en helt vanlig tisdagseftermiddag, hemska tanke!
Okej, du har rätt.
Ohövligheter? Det var inte meningen. Jag fick 5 eller 6 svar och goda råd på andra forum. Det var det enda jag menade med det. Kanske med undermeningen att bespara andra tid att skriva på min tråd, när jag redan bestämde mig så snabbt. Kanske felaktigt tonläge.
Beklagar att jad störde dig, och jag vill inte fortsätta i den riktningen, för då förr eller senare kan vissa "ohövligheter" såra någon.
Se, någon frågade t.o.m. varför jag bestämde mig för ett visst stativmärke. Jag välkomnade frågan.
Jag upprepar, förlåt mig om jag var ohövlig mot dig, det var inte min mening.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto