Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två gruppbilder, vad är skillnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
I år tog vi en släktbild igen; min mor fyllde 80. När hon fyllde 75 tog vi också en bild. De har blivit mycket olika, trots samma väder och ungefärlig tid på dagen. Vad är skillnaden på dessa?

Den första bilden är tagen med F75 med kitoptik, den undre med D50 och kitoptik. Bägge mätte med sin standard matrismetod.

Jag skulle gärna vilja få den nedre bilden "trevligare" som den övre; vilka ljusreglage ska jag dra i? Och kan någon göra en gissning varför blev det så här? Träden är fem år äldre, precis som vi, kanske de ställer till det?

Per,

med fjärrutlösaren dold i handen, längst till höger på den nedre bilden.
 

Bilagor

  • bea75.jpg
    bea75.jpg
    42.5 KB · Visningar: 308
Personligen tycker jag att den längs ned är trevligare om någon är "trevlig". Ser ganska stelt ut och lite småtråkigt, men det är en annan historia :)

Nu mäter ju kamerorna lite olika och du kanske har någon exponeringskompensation inkopplad? Har du samma ljusmätningsmetod i kamerorna?

Den övre har ju massa överexponerade detaljer, medans den nedre har en jämnare exponering, med någon vikt åt underexponering.

Lär dig Manuellt läge. Inte för att du måste fotografera i Manuellt, men då vet du ialla fall hur en kamera fungerar och alla inställningar. Med sådan konskap så skulle du lätt själv ha kunnat åtgärda problemet.
 
Och då blev det så här:
(Sänk färmättnaden lite oxå så är de åtminstone lite mer lika.)
 

Bilagor

  • bea80 copy.jpg
    bea80 copy.jpg
    81.7 KB · Visningar: 215
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.