Annons

Två frågor om Raw Therapee och ACR

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej,

Har en undran, vad har hänt med ACRs raw-hantering de sista åren? Det blir som någon slags homogen kornighet i varenda bildfil även på lägsta iso som inte går att brusreducera bort.. Är det någon inställning? Detta ser jag inte i Raw Therapee.?
Sen undrar jag hur man tar bort kromatisk aberration i Raw Therapee? Funktionen för det har väldigt dålig effekt.. Finns det någon annan funktion för detta?
Använder främst Fujifilm bayer sensorer, men ser det på alla raw filer - EXAKT likadant.. Riktigt weird och det blir kvar även efter jag exporterat som Jpeg. Har inte ställt in något "grain" eller liknande under "effects"..

Tack!
 

Bilagor

  • ACR_weird_grain.jpg
    ACR_weird_grain.jpg
    169.6 KB · Visningar: 29
Kromatisk aberration (tca) tas bort med en objektivprofil, förutsatt att sådan finns för ditt objektiv och att den är välgjord. För zoomobjektiv brukar jag vid skapande av profil ta var femte millimeter.

Utöver det finns manuellt läge och någon automatisk. Den automatiska har alltid varit på när jag använder RawTherapee och har ibland introducerat färgfel.

Beträffande ACR ser det ut som man skärpt upp icke detaljer. Jag använder inte ACR så är ingen expert på området.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.