Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

två frågor om att överföra bilder till dator

Produkter
(logga in för att koppla)

JNyman

Medlem
Hej!

1. I instruktionsboken till min 450D står följande: "Innan du ansluter kameran till datorn ska du installera den
medlevererade programvaran (EOS DIGITAL Solution Disk/cdskiva)
på datorn."

Vad händer om jag inte gör det?

2. Jag har minneskortsläsare på min dator, måste jag föra över bilderna med hjälp av sladd eller kan jag sätta i minneskortet direkt? Så gör jag nämligen alltid när jag ska föra över bilder från familjens kompaktkamera, mycket smidigt!
 
Själv använder jag alltid Canons programvara EOS Utility för att föra över bilderna. Det hjälper dig att skapa mappar/undermappar per automatik när du för över bilderna till datorn. Men som sagt smaken är som baken...
 
Jaja, alla måste få prova sig fram. Den här gången gjorde jag inte det iallafall. För när jag stoppade i den medföljande CD-skivan fick jag bara upp ett PDF-dokument, jag behövde tömma kortet och hade ingen lust att sitta och pilla med och försöka förstå just nu! =)
 
Grattis till en bra kamera! :) Jag för alltid över bilderna via kortet och inbyggd kortläsare, mkt smidigt eftersom jag själv vill organisera bilderna på HD:n - i mitt fall i Adobe Bridge. En bra grej på CD:n är dock drivrutiner som gör att du får previews på RAW-bilder (x.CR2) i windows explorer/utforskaren. Det kan jag rekommendera.
 
Jag ser ingen som helst anledning till varför jag ska ta ut minneskortet ur kameran och sen stoppa in det i läsaren i datorn, när det är enklare att bara sätta i sladden. Den ligger alltid framme, redan ansluten till datorn i den andra änden.
Dessutom behövs ändå EOS Utility för att kunna fjärrstyra kameran, ställa in användarnamn, tanka över Picture styles som jag mixtrar ihop själv eller laddar ner från nätet osv.

Det som brukar hända om man installerar drivrutiner i fel ordning är att det blir ett elände att få det att fungera sen.
 
<snip>

Dessutom behövs ändå EOS Utility för att kunna fjärrstyra kameran, ställa in användarnamn, tanka över Picture styles som jag mixtrar ihop själv eller laddar ner från nätet osv.

Hmm, när vill man fjärrstyra kameran då? Den är väl bättre ha med sig utomhus? Customiserade Picurestyles är bra, men hör hemma i kameran, inte på datorn. 450D rymmer 3 alldeles egna och det räcker, 40D rymmer säkert tusentals, eller? ;)
 
Hmm, när vill man fjärrstyra kameran då? Den är väl bättre ha med sig utomhus? Customiserade Picurestyles är bra, men hör hemma i kameran, inte på datorn. 450D rymmer 3 alldeles egna och det räcker, 40D rymmer säkert tusentals, eller? ;)
Fjärrstyra: När man vill fotografera utan att hålla i kameran själv, av någon anledning. Om man behöver det eller ej beror på vad man fotograferar.

Picturestyles kan man ha i kameran, men även i datorn, om man vill. Går att applicera direkt på bilden i DPP. Dessutom tillverkar man egna picturestyles med datorn, men för att få över dem till kameran behövs alltså EOS Utility.

40D rymmer precis lika många egna Picture styles som 400D och 450D gör.
 
Jag ser ingen som helst anledning till varför jag ska ta ut minneskortet ur kameran och sen stoppa in det i läsaren i datorn, när det är enklare att bara sätta i sladden. Den ligger alltid framme, redan ansluten till datorn i den andra änden.
Dessutom behövs ändå EOS Utility för att kunna fjärrstyra kameran, ställa in användarnamn, tanka över Picture styles som jag mixtrar ihop själv eller laddar ner från nätet osv.

Det som brukar hända om man installerar drivrutiner i fel ordning är att det blir ett elände att få det att fungera sen.

Överföringen är så mycket snabbare med kortet i en kortläsare än att tanka direkt ur kameran.

Fjärrstyra kameran.... Hmmm... Kan inte komma på en endaste gång då jag har behövt göra det eller ens haft tanken på det.

Varför ladda Picture Styles i en systemkamera? Känns ju som att man gör en bra kamera till nån tivolikamera likt de flesta kompaktkameror med t.ex ansiktsigenkänning, som fotar när någon ler i bilden.
 
Låt vara att det kan vara snabbare, men vad spelar det för roll? Den sköter ju sig själv.
Dammtorka fönsterbrädan, gör backup på dina bilder, koka kaffe, klipp gräset. Det finns ju inget som säger att man måste rulla tummarna när bilderna traskar över till datorn.

Alla fjärrstyr inte datorn. Somliga tycker det är perfekt. Dessutom finns ju mellantinget att fotografera med kameran men ha kabeln i, så man får bilderna till datorn direkt.

Om du står ute någonstans, med en batteridriven skrivare med dig, kan du fotografera "poppiga" bilder med lämplig Picture style, skriva ut och sälja/ge bort direkt.

Det är självklart att alla användare gör på sitt vis, och somliga tycker sig säkert inte behöva EOS Utility. Utom möjligen för att lägga in sitt namn i kameran. Jag vill bara visa på att det finns användning för allting, för någon.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.