ANNONS
Annons

Två frågor angående Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikster

Aktiv medlem
Kan man på något sätt få tag på vertikalgrepp till D40?

Kan man på något sätt köpa enbart D40-huset?

Tack för mig.

Hej Viktor !

Tror inte det går att köpa D40-huset enbart ännu, det säljs vad jag vet enbart med kitoptiken 18-55.
Det är en relativt bra glugg (för dom pengarna) så du ångrar dig nog inte...

Vertikalgrepp / batterigrepp hoppas jag kommer även till D40, det är nog bara en tidsfråga.
Har sett att det finns sk. "tredjepartstillverkare" som har grepp till de flesta modeller, även till D50 som också var en instegsmodell...

Bara att avvakta - tror jag !

P.S. Är grymt nöjd med min lilla D40 !
D.S.

/Mats

Att det kommer ett vertikalgrepp till D40 tvivlar jag på, i allfall från Nikon, det skulle redan finnas i såfall.

/kent

Helt korrekt Kent. Nikon kommer säkerligen inte med något batterigrepp, jag menade att det blir i så fall någon tredjepartstillverkare, ex.vis tyska Dörr eller någon annan...
(var tyvärr lite otydlig i mitt inlägg ovan)

/Mats

Batteripack i fickan är bättre!

Jag skulle hellre välja ett löst batteripack med sladd att ha i fickan istället för en klump på kameran.
En kollega byggde ett sådant till motorn på en gammal Nikon F (ja det var på "forntiden). Det var helt suveränt när han plåtade bandy i snöstorm och kyla. Batterierna räckte hur länge som helst i den goa värmen i fickan. Fast å andra sidan var det han som stog kvar längst ute i kylan så jag vet inte vem som vann egentligen. Dåtidens motorer "slukade" ström som en utsvulten Tyranosaurus Rex.

Är det någon som vet vilka gamla gluggar(inte så gamla som Nikon F) typ AF och ED som funkar med D40 antingen manuellt eller automatiskt.
Skulle vara skönt med en liten kamera för ryggen.

Nikon F-bajonett med AF-koppling och AF-kontakter
AF Nikkor av typ G eller D
1) AF-S, AF-I: Alla funktioner stöds, 2) Andra Nikkor av typ G eller D: alla funktioner stöds utom autofokus, 3) PC Micro-Nikkor 85 mm f/2,8D: kan endast användas i läge M, alla andra funktioner stöds utom autofokus, 4) Andra AF Nikkor*2/AI-P Nikkor: alla funktioner stöds utom autofokus och 3D-färgmatrixmätning II, 5): Objektiv utan processor: kan användas i läge M, men exponeringsmätaren fungerar inte. Elektronisk avståndsmätare kan användas vid största bländaröppning f/5,6 eller ännu större.
*1. IX Nikkor-objektiv kan inte användas
*2. Med undantag av objektiv för F3AF

Enligt Nikons sida för D40
D40 är mitt lätta system tillsammans med AFS VR 18-200

Det var det mesta..

Hans William skrev:
Nikon F-bajonett med AF-koppling och AF-kontakter
AF Nikkor av typ G eller D
1) AF-S, AF-I: Alla funktioner stöds, 2) Andra Nikkor av typ G eller D: alla funktioner stöds utom autofokus, 3) PC Micro-Nikkor 85 mm f/2,8D: kan endast användas i läge M, alla andra funktioner stöds utom autofokus, 4) Andra AF Nikkor*2/AI-P Nikkor: alla funktioner stöds utom autofokus och 3D-färgmatrixmätning II, 5): Objektiv utan processor: kan användas i läge M, men exponeringsmätaren fungerar inte. Elektronisk avståndsmätare kan användas vid största bländaröppning f/5,6 eller ännu större.
*1. IX Nikkor-objektiv kan inte användas
*2. Med undantag av objektiv för F3AF

Enligt Nikons sida för D40
D40 är mitt lätta system tillsammans med AFS VR 18-200
-Visst är det gött med en liten kamera "till vardags" och sen kunna hämta "en halv skrothandel" när det verkligen behövs. En D40 och en bra zoom klarar säkert 75-80% av "vardagsjobben".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar