Annons

Tutorial för poser och interaktion med modellen

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag har följt detta forum ett tag, och sett att de flesta trådar handlar om blixtar, sladdar och inställningar på kameran. Men, när jag skall fota modeller (som aldrig stått modell förut) så uppstår följande scenario: Eftersom jag är nybörjade, så får jag hålla tillgodo med lika dåliga nybörjarmodeller, dvs folk i min bekantskapskrets. Sladdar, kameran och blixar tycker jag gör som jag vill, likaså att flytta runt blixtarna så ljuset faller dit jag tänkte mig i huvudet. Men, foto är ju som bekant inte bara att ratta spakarna rätt. Det måste ju finnas nått intressant framför kameran också. Och det jävlas för mig rent interaktivt.

Första rena porträttfotot blir rätt bra. Men, sen står modellen kapprak med ett ansikte som ett frågetecken och jag har noll imagination hur jag skall få modellen att ställa sig en pose som faktiskt blir nått att ha. Det brukar sluta med att jag har en 25-30 till synes identiska bilder med 2 tredjedelar bilder där modellen blundar. Åter till ritbordet.

I går kväll satt jag med min fru och kollar på svenska topmodell, ett program jag egentligen inte gillar men jag ville spendera lite tid brevid min fru i soffan. Det glimtade till lite modellbilder tagna av nån kändisfotograf jag aldrig hört talas om. Då fanns det poser. Av programmet framgick att modellen skall nog helst inte stå i fryst possition utan vara in the move hela tiden, och fotografen hugger det ögonblick han gillar. Nåja, det fixar inte jag, än mindre mina amatörmodeller, men känner någon av er till nån kul tutorial på internet som kan ge mig lite introduktion i poserande? Det duger med statiska poser, det är bra start. Det skulle jag verkligen uppskatta.

Top Modell är knappast något som ger något tips,

Däremot anser jag att det är fotografen som ska styra modellen, det är upp till fotografen att tala om för modellen vad man vill uppnå. inte begära att modellen självmant skall posera.

Topmodel är ett underhållningsprogram på teve vars kvalitéer jag avstår från att betygsätta. Vem som styr modellen eller snarare hur, är precis just det jag saknar kompetens för. Men jag hoppas kunna ändra på den saken. Jag tankar för länkarna så här långt. Skall kolla.

Däremot anser jag att det är fotografen som ska styra modellen, det är upp till fotografen att tala om för modellen vad man vill uppnå. inte begära att modellen självmant skall posera.

Mja, bara om man har en viss look fotografen specifikt är ute efter. Erfarna modeller är absolut bättre att jobba med, de rör sig och ändrar ställningen en aning mellan varje bild även om fotografen säger ungefär hur han vill att bilden ska bli.
Om modellen är stel och fotografen ska fixa allt så kan man lika bra ha en dyrare skyltdocka eller vilken modell som helst, men så är inte fallet.

EDIT: De gånger som fotografen ska styra upp det mesta gäller enbart oerfarna modeller eller helt vanliga människor som vill ha porträttbilder, skolbilder odyl.

/Stefan

orkar inte söka själv, men gå in på youtube och skriv "posing and lighting with bambi cantrell" så hittar du en video på 1h:20min ungefär där hon berättar jättemycket om hur man DIRIGERAR människor som inte vet vart dom ska bli av :)

det är skillnaden mellan en fotograf som plåtar mode och en som plåtar familjeporträtt/bröllop osv.. plåtar man modeller så vet modellen allt från hur hon ska stå gentemot ljuset till hur hon ser ut i olika poser.. dom är mer självmedvetna! men plåtar man folk som kanske aldrig blivit plåtade förr kräver det mer people-skills av fotografen.

Mja, bara om man har en viss look fotografen specifikt är ute efter. Erfarna modeller är absolut bättre att jobba med, de rör sig och ändrar ställningen en aning mellan varje bild även om fotografen säger ungefär hur han vill att bilden ska bli.
Om modellen är stel och fotografen ska fixa allt så kan man lika bra ha en dyrare skyltdocka eller vilken modell som helst, men så är inte fallet.

EDIT: De gånger som fotografen ska styra upp det mesta gäller enbart oerfarna modeller eller helt vanliga människor som vill ha porträttbilder, skolbilder odyl.

/Stefan

Det var med oerfarna modeller det gällde, Jag har jobbat med båda kategorierna. delger man sina visioner så har man både proffs och amatör med på tåget, med det undantaget som du också nämner
att proffsets ser lite längre och är med i matchen på ett annat sätt.

Sue Bryce är en fotograf som är otroligt bra på att posera amatörer. Hon har gratis workshops på creativelive lite då och då.

Ett annat tips är att leta upp lite fina referensbilder du gillar, så kan du även visa modellen vad du tänker dig.

Har du lite färdiga poser så brukar spänningen släppa och sen kan du få de äkta bilderna ;)

Hej, här har du en del att börja med:
http://digital-photography-school.com/8-posing-guides-to-inspire-your-portraiture

Samt tror det kan vara värt o ta en månad på Moderskeppet, de har några filmer om modeller, dock ej sett dem själv.

Lycka till, har låång väg kvar jag med...

/Leif

Moderskeppet är bra, men jag tror inte dom har nåt om just posering. Det dyker väl upp en del tips, antar jag, i de kurser som handlar om modeller, men oftast handlar det nog mest om ljussättning.

Jag har fotat säkert 100-200 tjejer och de flesta har varit amatörer. Ytterst få kan verkligen posera och det känns underbart när man kan jobba med någon man inte behöver instruera. Innan jag kör igång så brukar förklara lite vad jag vill att modellen ska göra och det gäller "att ha kul" under själva fotosessionen. DU måste själv se till att det blir en avslappnad situation och DU måste veta vad du vill. De flesta som ställer sig framför kameran blir som ett skrämt rådjur som står på ett tågspår och stirrar in i döden.

Ofta brukar jag instruera modellen att ändra posen något efter varje bild.... jag knäpper och modellen ändrar och så håller vi på så till det är dags att helt byta ställning. Men då måste jag innan man börjar även visa exakt vad man kan ändra i en pose och hur modellen ska bete sig... så här gäller det att visa själv och nästan agera som om man vore på pridefestivalen.

Innan du börjar så måste du utvärdera potentialen hos din modell. Låt oss säga att potentialen är en 2a på en 10 gradig skala... ja du kan du ungefär be modellen att sätta en hand på höften och vinkla sig 45 mot kameran och le... and that is it. Försöker du något avancerat så blir det bara stelt och fel. Har däremot modellen potential då kan du prova på de mest avancerade sakerna och testa vad som funkar.

Att kunna hantera modellen är mer det absolut viktigaste egenskapen du måste ha vid porträtt. Att välja ett perfekt bländartal är egentligen knappt märbar i en sån bild.

En proffsig modell vet hur hon/han ska röra sig och det är mycket större chans att man fångar bilden när modellen rör sig hela tiden än när den befinner sig i ett statiskt läge. Fast det kan vara ganska svårt att sätta skärpan.

Jag har följt detta forum ett tag, och sett att de flesta trådar handlar om blixtar, sladdar och inställningar på kameran. Men, när jag skall fota modeller (som aldrig stått modell förut) så uppstår följande scenario: Eftersom jag är nybörjade, så får jag hålla tillgodo med lika dåliga nybörjarmodeller, dvs folk i min bekantskapskrets. Sladdar, kameran och blixar tycker jag gör som jag vill, likaså att flytta runt blixtarna så ljuset faller dit jag tänkte mig i huvudet. Men, foto är ju som bekant inte bara att ratta spakarna rätt. Det måste ju finnas nått intressant framför kameran också. Och det jävlas för mig rent interaktivt.

Första rena porträttfotot blir rätt bra. Men, sen står modellen kapprak med ett ansikte som ett frågetecken och jag har noll imagination hur jag skall få modellen att ställa sig en pose som faktiskt blir nått att ha. Det brukar sluta med att jag har en 25-30 till synes identiska bilder med 2 tredjedelar bilder där modellen blundar. Åter till ritbordet.

I går kväll satt jag med min fru och kollar på svenska topmodell, ett program jag egentligen inte gillar men jag ville spendera lite tid brevid min fru i soffan. Det glimtade till lite modellbilder tagna av nån kändisfotograf jag aldrig hört talas om. Då fanns det poser. Av programmet framgick att modellen skall nog helst inte stå i fryst possition utan vara in the move hela tiden, och fotografen hugger det ögonblick han gillar. Nåja, det fixar inte jag, än mindre mina amatörmodeller, men känner någon av er till nån kul tutorial på internet som kan ge mig lite introduktion i poserande? Det duger med statiska poser, det är bra start. Det skulle jag verkligen uppskatta.

Det finns en app "Posing app" till iPhone. En enkel men rätt bra att som visar olika poser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar