Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Turning Torso kvälsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Piggelin-Malmö

Aktiv medlem
Jag viste inte riktigt var jag skall ställa min fråga. Provar här sen får ni skälla på mig sen :)

Om ca 2 veckor så skall jag åka längst upp i Turning Torso ( Högt hus i Malmö ). Jag skall då ha med mig min kamera och jag vill ta så mycket och så bra bilder som möjligt. Det blir på kvällen och jag hoppas på perfekt väder.

Det kommer troligen vara bakom ett fönster. Troligen kommer det vara ljust i rummet.

Min utrusning är följande:
Nikon D80
tre olika objektiv.
18-135
200-500
12-24

Uv filter
Polarisations filter.
Tre bens stativ.

Vad rekommenderar ni mig att göra för inställningar i kameran med tanke på de förutsättningarna som jag har bakom glas och i ett ljust rum.

Ställ kameran så nära glaset som möjligt, använd gärna stativ om möjligt, så har du händerna fria att hålla svart tyg av något slag runt objektivet mot glaset, så att säga täta mellan objektiv och ruta. Då ska du nog iprincip slippa reflexer. Du kan ju även testa polfilter.

Har du någonsin tittat ut genom ett fönster en natt med upplyst rum? Det blir en spegel. Så plåta genom ett fönster kan du nog glömma såvida du inte sätter objektivet kloss intill rutan, men eftersom du sätter det helt kloss intill så kan du alltså inte ändra några vinklar.

Alternativet är att du öppnar ett fönster och plåtar genom fönstret men jag antar att det blåser endel däruppe så då är ju risken att du vinglar runt. Är det mörkt så måste du ha ganska lång slutartid för att fånga stadens ljus, kanske inga överdrivet långa tider, men tillräckligt för att inte kunna köra handhållet i alla fall. Då är alternativet stativ.

ja du, jag tycke det verkar väldigt svårt att plåta bakome ett fönster på kvällen. Det är ju bara att prova nu så ser du.. du behöver ju inte åka upp i ett torn för att testa inställnmingar/utrustning

Jag mistänkte att det skulle vara svårt... men kanske jag inte viste alla knepen.. Får väll se om jag kan hitta en hörna som inte är så upplyst.

Får väll prova mig fram.

Tackar för era svar.

Har varit där uppe nu och det var jätte mycket lampor över allt. så det blev inget vidare bra bilder. Det var tyvärr ganska disigt med. Men men man har varit där i alla fall :)

Jag har sett ett manick som kan underlätta detta. Det är en gummiring som man fäster på objektivet. Ungefär som ett motljusskydd fast i mjukt gummi. Någon som vet vad jag pratar om?

The Tor skrev:
Jag har sett ett manick som kan underlätta detta. Det är en gummiring som man fäster på objektivet. Ungefär som ett motljusskydd fast i mjukt gummi. Någon som vet vad jag pratar om?

Det kanske var ett motljusskydd du såg? Jag har ett flertal sådana ihopfällbara motljusskydd hemma i lådan, de var mycket vanliga förr.

Per.

Får man fråga hur du fick fototillstånd till Torson elelr om du känner någon som bor där? Jag har försökt att få ett i flera år nu och det säger att pga av säkerhetsrisken så får man inget tillstånd? Nu har jag iofs bara frågat HSB ifall man får komma upp på taket. Jag söker någon kontakt som har kontor eller lägenhet nåra toppen :)

Ett tips jag brukar ta med mig en stor låda jag sätter med öppningen mot rutan. Förutom öppningen har jag ett hål under öppningen där jag står i lådan när jag skall plåta.

Det funkar även med en liten låda som bara rymmer kammeran och har plats för händer. Bara man skärmar av bakgrundsljuset.

The Tor skrev:
Nej, det var specialgjort för att fotografera genom glas. T.ex. akvarium.

Fast o andra sidan så måste det varit ett brett motljusskydd om den nu skall fungera med vidvinkel?

Du kan jo köpa en sugkopp för toalett, gör ett hål i mitten som passar objektivet och vips har du ett stort motljusskydd :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar