Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Turbo-vidvinkel med fisheye?

Produkter
(logga in för att koppla)

zingiber

Aktiv medlem
Jag tittar lite efter alternativ för att fota "enkelskotts-panoramor", dvs extremvidvinkel och bredformat utan att ta till 'passning' av flera exponeringar.

Hasselbald Xpan (med 30mm) är för dyr och trasslig att scanna, så jag funderar på om någon testat att använda "upprätade" och beskurna exponeringar med fisheye-optik.
Med de nya spegellösa digitalkamerorna kan man ju få en både liten och billig lösning (samyang har en förtjusande liten fisheye), men vad håller kvaliteten för efter utsträckning och beskärning? (tänk 2.35:1-format eller så...)

Alla jobbar med ihopsydda panoraman nuförtiden kanske?
 
Vissa är ju purister och allt skall göras i en exponering och före exponeringsögonblicket, bilden skal inte ens beskäras efteråt. Kolla annars in plug-innet Fisheye Hemi, den rätar ut fisheyebilder på ett estetiskt tilltalande sätt, utan att bilden beskärs i kanterna. Observera dock att bilden då blir manipulerad. Skärpan i hörnen brukar bli lidande vid upprätning av perspektivet, vet inte hur det är med Hemi. Det är bara du som kan avgöra om skärpan i dina bilder är nog, beroende på just dina preferenser. En bild tycks alltid kunna vara skarpare :) Annars fungerar det ju utmärkt att sömma ihop bilder i något lämpligt panoramaprogram, det blir också manipulerade bilder.
 
det är ingen principsak att inte sy ihop exponeringarna, men jag tror inte att det skulle fungera med det sätt jag vill kunna fota. dessutom är de flesta panoramaprogram jag testat riktigt tråkiga att jobba i, så man slipper helst det av bara den anledningen. kan man se någonting liknande den färdiga bilden direkt i sökaren/kameran är det mycket roligare.

jag testade faktiskt fisheye-hemi via plugin i aperture. de verkar använda någonslags cylindrisk återprojektion, så man får lite såndär svepkamera-känsla. (inte nödvändigtvis dåligt.)
 
Senast ändrad:
Ja Hemi har en speciell projektion. Den extrema vidvinkeleffekten, med en väldigt dominerande förgrund, lär väl försvinna när du beskär bilden långsmal, om jag tänker rätt. Det borde ju vara av godo för panoramabilder. Det ligger ju en poäng i att alla motiv inte lämpar sig för sammansatta multiexponeringar, tänker närmast på vyer med rörliga motiv. Panoramaintrycket kommer sig ju annars mest av en långsmal beskärning, även enskilda bilder med längre brännvidder uppfattas som panoraman i långsmal beskärning.
 
eftersom jag inte har skaffat något eget fisheyeobjektiv än lånade jag ett par bilder från en viss John P. på onemansblog.com att experimentera med. (under CC)

objektivet i fråga är canon 15mm fisheye på en Canon 5D. detta motsvarar ca 140º synfält längs horisonten.
* första bilden visar ett 2.33:1-utsnitt direkt från orginalet, utan projektionskorrigeringar.
* andra bilden är en korrektion motsvarande ett vanligt raktecknande objektiv, så man får väldigt kraftiga projektionseffekter utåt hörnen. synfältet krymper även en aning på bredden, men är åas betydligt större på höjden.
* i tredje bilden används en slags modifierad cylindrisk projektion - paniniprojektionen. som synes ger den en ganska "neutral" bild.
* sista bilden jämför mannen i högra hörnet från den andra och tredje bilden. (ca 1:2 förstoring från de uppräknade bilderna)
 

Bilagor

  • crowd_fisheye_2.33-1_small.jpg
    crowd_fisheye_2.33-1_small.jpg
    49.5 KB · Visningar: 251
  • crowd_linear_2.33-1_small.jpg
    crowd_linear_2.33-1_small.jpg
    40.8 KB · Visningar: 248
  • crowd_panini_2.33-1_small.jpg
    crowd_panini_2.33-1_small.jpg
    41.8 KB · Visningar: 240
  • man_i_hörn.jpg
    man_i_hörn.jpg
    76.3 KB · Visningar: 246
Senast ändrad:
Annars finns ju panoramafunktionen inbyggd som JPEG hos några tillverkare som t ex Sony. Man kan inte frys rörelser förstås men man slipper datorjobbet. Jag använder en Sony NEX 5 till detta och det är rätt roligt.
 
jag kollade upp sonys svep-funktion, men blev inte så imponerad faktiskt.
exemplet från dpreview.coms test (stor bild!) av NEX-5 motsvarar nog, liksom bilden jag jobbade med ovan, typiska omständligheter som jag vill kunna få bra resultat.
publikbilden ovan hade förmodligen varit överjävlig att få till med ett komposit-panorama, och om inte sonyn ens klarar glassätande söndagsflanörer får det faktiskt vara! den skulle förmodligen gå att reda ut manuellt med masker förhållandevis lätt, men då är man ju så tvungen att sitta där och pilla...

jag har hört att samyang inom kort kommer presentera kompaktare fisheye-objektiv till de andra spegellösa systemen (NEX/NX/?), så jag tror jag väntar på den och ser hur det blir. tänker man som jag klippa ner bilden räknas varje extrapixel på bredden man kan få...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.