Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tura Scandinavia, vet de vad sevice är...

Produkter
(logga in för att koppla)

buddy_poor

Aktiv medlem
Varje gång jag råkar ut för något som detta kan man ju inte annat än tappa hakan...

Tänkte att jag skulle uppgradera firmware i mina adapters till min Metz 54-3mz blixt, då jag läst att detta går att göra gratis i bland annat Tyskland och USA.

Döm då om min förvåning när jag får höra av Tura att de i sverige tar ut en avgift på 200 per adapter, om uppgraderingen inte görs inom garantitiden. När jag då berättar för den jag pratar med på Tura att jag nog inte har kvar kvittot på adaptern så säger han att han inte kan uppgradera den utan att ta ut en avgift. Det hade ingen betydelse att adaptern, 3302 M4, inte fanns att köpa för över två år sen (garantin sträckte sig två år).

Ja vad säger man... Inte värlsdklass i alla fall!

Jag håller helt med dig, jag frågade om ett fel på ett Sigma-objektiv, och fick till svar en standardtext som inte var svar på frågan, utan mest sa att det kostade 660:- plus moms och frakt att få firmwaren uppdaterad.

Skäprning Tura!

Jag kan bara stämma in. Tura, eller åtminstone gubben som är ansvarig för Sigma-prylar, har jag inte mycket till övers för. Jag brukar läsa mejl-utbytet jag hade med honom från när jag hade problem med mitt Sigma-objektiv för att få mig ett skratt. Snacka om fel person på fel placering, dvs på ett servicejobb. Snäsig, kort i tonen och absolut iiiiingen lust att hjälpa till eller lösa problem på något sätt.

Jag kan också skriva under på att Tura är ett jävla surföretag. De har ingen aning om vad service är om än ens stava till det..
Jag har vid flera tillfällen varit i kontakt med dem och fått samma trötta och "jag skiter i dig kundjävel" attityd bemötande varenda gång. Att de överhuvudtaget får vara generalagenter övergår mitt förstånd. Tyvärr så blir andra företag drabbade av deras lååååångsammmmmaa hantering i alla ärenden. Så irritationen över Tura sprider sig i många led.
Nä de har mycket att bevisa innan kursen går upp för dem. Skärpning Tura.

/Ove (som blir förbannad varje gång han hör Tura nämnas)

Senast ändrad:
Mmmm.. jag fick ett samtal från Tura där man berättade att "bakfokuseringen på mitt Sigma 18-50/2,8 var "inom den marginal som man måste acceptera". Grejjen var bara att jag inte ägde något sånt just då, eftersom jag flera månader tidigare returnerat det efter att båda jag och Zieger konstaterat kraftig felfokusering.

/Per

Har bara goda egenskaper av dem från när jag behövde en ny kula till min Manfrotto-kulled.

TheJaff skrev:
Jag kan bara stämma in. Tura, eller åtminstone gubben som är ansvarig för Sigma-prylar, har jag inte mycket till övers för. Jag brukar läsa mejl-utbytet jag hade med honom från när jag hade problem med mitt Sigma-objektiv för att få mig ett skratt. Snacka om fel person på fel placering, dvs på ett servicejobb. Snäsig, kort i tonen och absolut iiiiingen lust att hjälpa till eller lösa problem på något sätt.

Hehe, måste vara samma gubbe jag råkade ut för.

Köpte nyligen en Sigma 150mm macro från technikdirekt i Tyskland. Innan jag köpte objektivet kontaktade jag Sigma Tyskland för att få svar på vad som gäller om jag någon gång uppgraderar till en Nikon D200 (i vilket fall vissa Sigmaobjektiv måste få firmwaren uppdaterad). Sigma Tyskalnd hänvisade av märkliga anledningar till generalagenten i Danmark (där jag bor). Mailade denne, som omgående skickade frågan vidare till Expert i sverige (också av outgrundlig anledning) som i sin tur skickade vidare till Tura. Allt utan min vetskap. Fick följande näsvisa svar från tomten på Tura:

"Du bor alltså i Danmark och skall köpa från ett tyskt nätbolag men vi skall ge dig gratis support och garantiservice. Fantastiskt!"

Jag kontaktade alltså aldrig Tura själv, och Sigma har dessutom garanterat firmware uppgraderingen varsomhelst närsomhelst kostnadsfritt, vilket också nissen på Tura fick medge...

Tänk så mycket trevligare det varit om Sigma själv hade stått för agenturen i alla länder.

jkene skrev:
Hehe, måste vara samma gubbe jag råkade ut för.
...

"Du bor alltså i Danmark och skall köpa från ett tyskt nätbolag men vi skall ge dig gratis support och garantiservice. Fantastiskt!"

Jag kontaktade alltså aldrig Tura själv, och Sigma har dessutom garanterat firmware uppgraderingen varsomhelst närsomhelst kostnadsfritt, vilket också nissen på Tura fick medge...
Haha.. härlig historia!

Jag tycker även synd om seriösa återförsäljare såsom Cyberphoto. De måste ta hand om oss ledsna kunder när vi kommer gråtandes tillbaka med våra objektiv som vi är missnöjda bara för att Tura har (ännu) en dålig dag.

Man blir ju alldeles förstummad! Så får det ju inte gå till...!

Zepofan - som inte tillförde tråden något men som är glad att hans 18-50/2,8 fungerar klanderfritt...

Jag har haft med dem att göra några gånger.

Hade köpt en 150 mm glugg till min Mamiya 6 som fokuserade rejält fel. (Hade haft en likadan glugg tidigare som fungerade perfekt men sålde den då jag tog mest med Hasselbladaren. När jag senare även sålde Bladaren så behövde jag ett tele till Mamiyan). Hade inga problem med fokusfel med normaloptiken men enligt Tura så var det fel på både huset och 150 mm optiken så jag fick betala för både justering av hus o optik. -Svårt att veta om man blev lurad där.

Hade även problem med blixtfoten till min Metzblixt då jag köpte en Canon EOS 10D. Den gamla foten fungerade utan problem till min EOS 1N.
Fick köpa en ny fot som de sa skulle fungera. Den fungerade oftast men inte alltid. :-(

Senaste kontakten var när jag hade köpt min andra Sigma EF-500 DG Super II som ska klara trådlös TTL-styrning om man har två blixtar av samma sort. Detta gick inte med min Canon EOS 20D. De hörde av sig och sa lite spydigt "Vad är det du tror dig kunna köra?" och att någon sådan finess klarar inte blixtarna av. Jag fick då hänvisa till broschyren och sidnummret i manualen som beskrev hur trådlös (ir) TTL-styrning skulle köras. Efter en halvtimme så ringde de tillbaka och sa det var inget fel. När jag dagen efter gick till ScandinavianPhoto där jag köpte blixtarna och testade dem så fungerade detta ej.
Bra service dock av ScandinavianPhoto där jag fick pengarna tillbaka för den andra blixten.

Helt otroligt dåligt av Tura!
En kompis till mig som är yrkesfotograf har också haft många problem med Tura. Det är främst med servicen på mellanformats kameror av märket Mamiya.
Med era inlägg i minnet skall jag i minsta mån handla något som säljs via Tura...

Svar från Tura Scandinavia

Hej,

Tråkigt att ni inte känner er nöjda med servicen.

Vad gäller Metz adaptrar har vi beslutat att ta ut en liten avgift för uppgraderingen för att täcka våra kostnader. En avgift som är ungefär hälften av vad en ny kostar (i sverige) vilket vi tycker är rimligt. Dom flesta kunder jag talat med verkar också hålla med om detta.
Men kanske finns det anledning att ompröva detta beslut.
Att begära kvitto är också både rimligt och vedertaget.

Men vår strävan är naturligtvis nöjda kunder så om du Mattias kontaktar mig så skall vi lösa detta på ett konstruktivt sätt.

Att en kund får ett snäsigt svar är naturligtvis oacceptabelt och det är bara att be om ursäkt, vilket redan är gjort till den aktuella kunden.

Att man inte gillar det svar man får är kanske däremot inte så mycket att göra åt. Att hålla sig kort och koncis i mailsvar är absolut nödvändigt för att överhuvudtaget hinna med att svara på alla frågor.
Finns det fortfarande oklarheter så kontakta gärna mig igen så skall vi reda ut saken.

Vi har skött servicen på Mamiya under de senaste femton åren och, till skillnad från Mikael (återkom gärna till mig med exakt vad "problemen" bestod i), vågar jag påstå att vi har ett mycket gott förtroende på den professionella sidan. Däremot är Sigma helt nytt för oss sedan två månader. Övertagandet har inte gått helt smärtfritt och det kommer säkert att ta tid innan vi är helt på banan.

Övrig kritik tar vi till oss, och vi jobbar hela tiden på att förbättra vår service.

Med vänlig hälsning

Bo Delborg
Tura Scandinavia
[email protected]

Re: Svar från Tura Scandinavia

Bo Delborg skrev:
...
Att man inte gillar det svar man får är kanske däremot inte så mycket att göra åt. Att hålla sig kort och koncis i mailsvar är absolut nödvändigt för att överhuvudtaget hinna med att svara på alla frågor.
Meningen, som jag ser det, med direktkontakt mellan slutkunden och dig på Tura är att det ska gå snabbare att komma till rätta med ett problem. Slippa skicka-vidare-metoden. Detta gör ju oundvikligen att du får direktkontakt med slutkunder.

När det är uppenbart att en slutkund är missnöjd på något sätt och det kommer följdfrågor så skulle du ju kunna ge någon sorts rekommendation såsom "kontakta din återförsäljare", "kontrollera, för 5:e gången, att det inte är ditt kamerahus det är fel på", "släng objektivet i backen" eller något sånt.

Som i följande fall:

From: Robert Kling <[email protected]> Mailed-By: gmail.com
To: [email protected]
Date: Feb 7, 2006 9:05 AM
Subject: Re: RMA 10551

Hej

Jag fick objektiven igår och prövade 28-70 på liknande sätt som tidigare men det var fortfarande väldigt sällan rätt i fokus. Svårt att säga om det är någon skillnad alls från innan jag skickade ner det. Testade mot kitobjektivet vid ~50mm bländare 5.6 vid ca 70cm och det ligger helt rätt i fokus på 19 av 20 kort. Sigmat ligger fel (oftast frontfokuserat) flera cm på åtminstone 15 av 20 kort.

Mätte du upp hur mycket frontfokuserat objektivet var innan kalibreringen och har du några före/efter-bilder från kalibreringen?

Mvh
Robert

From: Bo Delborg <[email protected]>
Reply-To: [email protected]
To: [email protected]
Date: Feb 7, 2006 9:44 AM
Subject: SV: RMA 10551

jag har naturligtvis mätt och justerat enligt dom värden jag fick. objektivet är klockrent med min testkamera (liksom 70-300mm). jag har inga bilder eller värden sparade

Med vänlig hälsning / Best regards

Bo Delborg

I det här fallet så följde jag det första av mina egna rekommendationer, kontaktade återförsäljaren. De höll med om att det antagligen inte var någon idé att skicka ner objektivet en gång till för service (som de har rätt till att göra) när du konstaterat att det fungerade perfekt. Jag fick skicka upp det till dom så att de fick testa det. En vecka senare fick jag tillbaka mina pengar.

Jag har inte haft så mycket med Tura att göra...

Men vid ett tillfälle behövde jag en liten pryl ganska omgårende.

ScandinavianPhoto skulle ju ha fått den av Tura, så det skulle ta en dag att få den till mig.

Jag bor i Kungsbacka (där Tura då hade sitt lager), så jag frågade om jag inte bara kunde svänga förbi Tura å plocka upp den å sedan fatureras via Scandinavian som annars?

Visst, det gick fint!
Bara knallade in på deras lager och fick prylen direkt i handen!

Jag sparade tid och det gjorde de med. Perfekt!

Nu har jag tagit kontakt med Bo på Turas service och han har nu erbjudit att Tura ska uppgradera firmware på min 3302 M4 utan avgift. Tackar för det och ser nu fram emot att kunna använda Metzblixten till min Minolta dynax 7D.

För övrigt tycker jag att Metzblixten har varit ett kanonköp just för att det går att byta adaptrar på den. Har en canon- och en minolta-adapter och slipper på så vis hålla mig med två "dyrblixtar".

Hur som helst, bra att det löste sig!

2 tummar upp !

Jag kan bara svara för egen del. Fick mitt gamla Sigma 70-200 2,8, som bakfokuserade nått förskräckligt, utbytt direkt dagen efter mot ett sprillans nytt dito av DG varianten.

Smidig och som jag upplevde det - en nästan oförskämt trevlig kille jag hade att göra med.

Ställde en mejlfråga till Tura om en reparationskostnad: Fick svar att det skulle kosta 1000:- mellan tummen och pekfingret !!
Undrar fortfarande hur stort kostnadsomfång det egentligen handlade om ?

/Gunte..

gunte skrev:
Ställde en mejlfråga till Tura om en reparationskostnad: Fick svar att det skulle kosta 1000:- mellan tummen och pekfingret !!
Undrar fortfarande hur stort kostnadsomfång det egentligen handlade om ?

/Gunte..

"Mellan tummen och pekfingret" är ett utryck (möjligen gammalmodigt) som betyder "cirka".
Alltså cirka 1000:-. Ett mer exakt kostnadsförslag är svårt att lämna utan att undersöka objektivet.

Jag har fått ett äldre objektiv reparerat och justerat och är mycket nöjd efteråt.

Sen har jag fått ett sprillans nytt objektiv justerat pga frontfokus köpt hos Cyberphoto.
Inom en vecka fick jag tillbaks objektivet.
Jag är nöjd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar