Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tunna mellanringar t Canon Eos
- Trådstartare finarfin
- Start datum
Till Canon FD jar jag sett 5mm-ringar (fantastisk kombination med 14mm). Jag tror också att jag sett 5mm-ring för Eos (ej orginal) på någon amerikansk naturfotosida, så fortsätt leta.
Jag upplever också att 12 mm är för långt för kraftiga vidvinklar när man bara vill ha lite kortare närgräns.
/Magnus
Jag upplever också att 12 mm är för långt för kraftiga vidvinklar när man bara vill ha lite kortare närgräns.
/Magnus
finarfin
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Nej..tunnare än 12mm har jag aldrig sett.. Vad ska du ha tunnare än så till??
Behövs vid små brännvidder, såsom 14-20 mm...Särskilt om objektiven i sig själva är långa...
Makrovidvinkel med mycket skärpdjup blir rätt roligt.
I FOTO:s test av Canon FDn 14/2,8L använder de en 5mm mellanring. De tar jättefätiga bilder av en pistol. Men längre mellanring blir det så extremt macro.
Jag kommer inte ihåg om det var nummer 1-84 eller 1-83. Men väl värt att läsa.
/magnus
tidningsfreak
Jag kommer inte ihåg om det var nummer 1-84 eller 1-83. Men väl värt att läsa.
/magnus
tidningsfreak
Jeppe
Aktiv medlem
finarfin skrev:
Behövs vid små brännvidder, såsom 14-20 mm...Särskilt om objektiven i sig själva är långa...
Makrovidvinkel med mycket skärpdjup blir rätt roligt.
Visst.. Canons 12mm funkar på ett 17-40 t.ex. Närgräns? 0.5cm från filtret
finarfin
Aktiv medlem
gameburg skrev:
Jag har själv funderat på att svarva av en mellanring till ca 5-6mm just för att få den effekten du pratar om. Är det någon som gjort detta? Ska skruva isär en mellanring ikväll och se om det är möjligt.
Mvh
Patrik
Återkom gärna med resultat... Låter intressant!
StaffanW
Aktiv medlem
Tar upp en riktigt gammal tråd.
Någon som har tips om tunnare mellanringar än Canons?
Skulle behöva det till mitt 200/1.8 som tyvärr har en närgräns på 2.5m och då kan bli lite stökigt vid mingelfoto.
Använder jag Canons 12mm blir närgränsen för nära med följd att jag inte kan ta bilder av folk som står några meter längre bort.
Så gissar att 6-8mm vore perfekt i mitt fall.
Skulle behöva det till mitt 200/1.8 som tyvärr har en närgräns på 2.5m och då kan bli lite stökigt vid mingelfoto.
Använder jag Canons 12mm blir närgränsen för nära med följd att jag inte kan ta bilder av folk som står några meter längre bort.
cocuyo
Avslutat medlemskap
Tar upp en riktigt gammal tråd.
Hela den här tråden visar på väldigt dålig verklighetskoll. Det går inte att lösa de här fotografiska uppgifterna med en mellanring, och det är inte möjligt att göra en mellanring till fattningen som är tunnare än det som sticker ut baktill på objektivet plus kanske en millimeter för att få något gods alls i mellanringen. Jag vet inte precis var gränsen går, men en viss minimitjocklek är nödvändig.
Däremot kan man lösa de fotografiska problemen som beskrivs med en lins, en närbildslins, men det är en aning komplicerat.
Om man exempelvis ser till ett 200 mm som fokuserar till 2,5 m, och man vill komma en aning närmre och samtidigt kunna få skärpa några meter längre bort än 2,5 m, måste man ta hänsyn till hur mycket fokusering som är möjligt med objektivets inställning. Formlerna kan vara knepiga att räkna på, men mellanring är bara att glömma. Du kan aldrig få skärpa på längre håll än omkring ett par meter med mellanring om du gör den så tunn som det är möjligt.
Hur blir det då med lins, och vilka gränser kommer man då till för avstånd, nära och långt? Objektivets närgräns är 2,5 m, vilket svarar mot en lins på 1/2,5=0,4 dioptrier. Om vi sätter på en lins som är så stark som 0,4 dioptrier får vi möjlighet att ta på avstånd mellan ungefär 2,7 m och 1,4 m. (Jag har lagt till objektivets längd för att få avståndet från sensorplanet.) Helt klart fel för ditt ändamål.
Om man sätter på en lins på +0,25 dioptrier, som är möjligt att beställa hos optiker, så kommer fjärravståndet att vara lite över 4 m, och näravståndet ändras till ungefär 1,7 m. Det är det närmaste man kan komma om man vill ha skärpa inom ett intervall längre bort än 2,5 m. Linser med sådan precision i måtten och stor diameter i så svaga dioptrital är inte standard, men de går att beställa.
Men jag förstår ändå inte riktigt varför man vill kunna ta "mingel" med 200 mm inom ett sådant avståndsspann. Då är det ju ganska mycket enklare att ta en kortare brännvidd och plocka ut mindre utsnitt ur bilden. Så det är kanske mest en fråga om vad för slags bilder man är ute efter?