Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tungsten?

Produkter
(logga in för att koppla)

_UF0_

Aktiv medlem
tjena
läser överallt om tungstensbelysning och tungstensfilmer å grejjer...det är bara det att jag inte har en aning om vad som menas med tungsten...nån som vet?
tacksam för svar...niclas

Tungsten är inte som man skulle kunna tro någon elakartad beläggning på pratmuskeln. Det är det engelska ordet för wolfram, att väldigt vanligt ämne (metall) för tillverkning av glödtrådar i glödlampor. Så tungsten bulbs/light ets är vanligt glödlampsljus.
Hälsn.
Us

tungstenfilm är film som man kan fota ihop med vanliga glödlamper. med vanliga färgfilmer blir oftast bilderna med glödlamper som belysning bara gult. man kan också använda tungstenfilm utomhus och ihop med blixtar. då får du en kall blå ton över bilden, mycket fint tycker jag. ett annat ord för tungstenfilm är konstljusfilm.

fuji har en tungstenfilm (diafilm) som jag fotat med många gånger. den heter "fuji 64t". kodak har också en men jag vet inte vad den heter.

:eek:

Generellt kan man säga att om filmen heter någonting med T på slutet så är den färgbalanserad för tungstenslampor ~3000K (jmfr 5000K för dagsljus).

Sen har vi ju också den blandljusanpassade Fujicolor Reala.

Sitter på ett proffessional pack om fem rullar som jag inte hunnit testa än.
Vinter här uppe är verkligen döden för utomhusfotograferande.
Det är ju mörkt nästan hela tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar