ANNONS
Annons

Tumregler för rätt kreativ exponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

bgwallner

Avslutat medlemskap
Har en fundering, kan man hitta några "mönsterlösningar" beträffande val av slutartid och bländare för olika situationer? Jag förstår att det inte finns något generellt svar men det borde väl ändå finnas vissa "tumregler" för hur man får en bra kreativ exponering vid olika tillfällen, utan behöva testa allakombinationer själv. T ex, ett barn på en gunga. Vilken slutartid kan vara
lämplig börja välja? Låt säga, jag vill få intryck av lite rörelse utan att allt skall bli ett långt utdraget streck. Ett kommande tåg som jag vill ha fånga med intryck av rörelse, vad bör jag då ungefär välja? Om inte för en perfekt bild så åtminstone vad bör man välja för att resultatet inte ska bli katastrofalt? Förstår det är många olika fall som kan uppstå, beroende på var man står, vinklar etc. Men var börjar man? Beroende på på föremålets hastighet så borde man väl kunna räkna ut en rimlig slutartid för att få slutartiden till något rimligt, men det känns lite overkill. Så hur gör ni? Ni ser en bil komma körande som ni vill fotogragera, var börjar ni med era inställningar? Rörelse, OK använd tidsautomatik (kanske?) men hur lång exponeringstid?
Nyligen läst boken "Kreativ fotografering - Exponering" och den går ju igenom vad olika val får för effekt på exponeringen, däremot går den inte igenom så mycket vad man bör börja med välja i olika situationer vilket förvisso inte är bokens syfte även om man via bilderna kan skaffa sig en viss uppfattning om just de specifika situationerna. Förstår man lär sig med tiden, men de flesta situationer man hittar har någon fotograferat tidigare och de flesta har nog en uppfattning på studs var man skall börja.
 
Det är ju, som sagt, rätt många olika scenarion som kan uppkomma... Om man har ett rörligt motiv som man vill ha ett uns oskärpa i för att få lite liv så tycker jag att ca 1/6 är en bra utgångspunkt. Men sedan beror det ju lite på motiv, objektiv och hur länge man han handhålla utan att det som inte ska bli suddigt blir det.
Med tex en gunga eller ett tåg så vill man ju kanske ha själva motivet skarpt medan bakgrunden får oskärpan. Då får man ju panorera med motivet. För gungan kan säkert 1/6 funka hyggligt med lite träning. tåget kanske man kan/bör köra på högre slutartid pga att man står längt iväg och därmed kanske åxå använder något längre brännvidd. Eftersom tåget har mycket högre hastighet så räcker det kanske med 1/125 och om det åker i fullaste karriären kanske man kan ha ännu kortare slutartid.
Sedan finns det motiv där det är stor variation åxå, som rinnande vatten tex. Vissa gånger behöver man många sekunder för att det ska se snyggt ut (subjektivt, jag vet) och ibland kanske det räcker med en halv sekund.
Nu fotar jag inte människor/bilar/tåg så mycket men här är två exempel på rörliga motiv med "lite rörelse i". Den ena på 1/3 och den andra på 1/8.
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/hono05.jpg
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/hono06.jpg

4s för rinnande vatten:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/nature/hunneberg02.jpg

30s för att få lite utsmetade moln:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/faaroe01.jpg

1/320 ger lite rörelse i propellern i detta fallet:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/flygetyg/gbgairshow2009/dr1_01.jpg
 
Jag skulle fota folkrace en gång och hade fått rådet (av motorsportfotografer) att en bra slutartid för panoreringar är "1 genom fordonets km/h". Dvs kör något i 80km/h så välj ca 1/80 sek. Funkade fint, och är dessutom lätt att komma ihåg. Utmaningen blir att panorera stadigt för att få skärpan, IS hjälper! Kan nämna att nedan är slutartiden 1/80s och rör bilen sig i 80 så har den rört sig ca 30 cm under exponeringen. Inget mästerverk kanske, men illustrerar effekten.

(som bisats kan jag nämna att på denna bilden är bilen skarp i fronten, men gradvis softare där bak. Det beror sannolikt på att under de 30cm bilen rörde sig framåt så hann baken på bilen vibrera upp och/eller ner. Se tex skillnaden i skärpan på fram- mot bakhjul vilket syns även i miniatyren nedan).... :)
 

Bilagor

  • IMG_4112 FS 400.jpg
    IMG_4112 FS 400.jpg
    67.1 KB · Visningar: 522
Senast ändrad:
Jag skulle fota folkrace en gång och hade fått rådet (av motorsportfotografer) att en bra slutartid för panoreringar är "1 genom fordonets km/h". Dvs kör något i 80km/h så välj ca 1/80 sek. Funkade fint, och är dessutom lätt att komma ihåg. Utmaningen blir att panorera stadigt för att få skärpan, IS hjälper! Kan nämna att nedan är slutartiden 1/80s och rör bilen sig i 80 så har den rört sig ca 30 cm under exponeringen. Inget mästerverk kanske, men illustrerar effekten.

(som bisats kan jag nämna att på denna bilden är bilen skarp i fronten, men gradvis softare där bak. Det beror sannolikt på att under de 30cm bilen rörde sig framåt så hann baken på bilen vibrera upp och/eller ner. Se tex skillnaden i skärpan på fram- mot bakhjul vilket syns även i miniatyren nedan).... :)

Tack, jättebra exempel. Precis sådant här jag tänkte på, "tumregler" i olika situationer som gör att man har något börja med.
 
Det är ju, som sagt, rätt många olika scenarion som kan uppkomma... Om man har ett rörligt motiv som man vill ha ett uns oskärpa i för att få lite liv så tycker jag att ca 1/6 är en bra utgångspunkt. Men sedan beror det ju lite på motiv, objektiv och hur länge man han handhålla utan att det som inte ska bli suddigt blir det.
Med tex en gunga eller ett tåg så vill man ju kanske ha själva motivet skarpt medan bakgrunden får oskärpan. Då får man ju panorera med motivet. För gungan kan säkert 1/6 funka hyggligt med lite träning. tåget kanske man kan/bör köra på högre slutartid pga att man står längt iväg och därmed kanske åxå använder något längre brännvidd. Eftersom tåget har mycket högre hastighet så räcker det kanske med 1/125 och om det åker i fullaste karriären kanske man kan ha ännu kortare slutartid.
Sedan finns det motiv där det är stor variation åxå, som rinnande vatten tex. Vissa gånger behöver man många sekunder för att det ska se snyggt ut (subjektivt, jag vet) och ibland kanske det räcker med en halv sekund.
Nu fotar jag inte människor/bilar/tåg så mycket men här är två exempel på rörliga motiv med "lite rörelse i". Den ena på 1/3 och den andra på 1/8.
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/hono05.jpg
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/hono06.jpg

4s för rinnande vatten:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/nature/hunneberg02.jpg

30s för att få lite utsmetade moln:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/faaroe01.jpg

1/320 ger lite rörelse i propellern i detta fallet:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/flygetyg/gbgairshow2009/dr1_01.jpg

Utmärkt, detta var också en något som jag var ute efter. Hur resonerar jag fram en korrekt slutartid.Tack för bra exempel.
 
en annan liten tumregel som min fotolärare lärde mig är att om du står och plåtar med kameran i hand (dvs inte fast i stativ eller liggandes på en yta) och utan blixt, så ska du inte ha långsammare slutartid än 1/60. På så sätt slipper du rörelseoskärpa.

Säkert en smula individuellt, men har funkat finfint för mig :)
 
en annan liten tumregel som min fotolärare lärde mig är att om du står och plåtar med kameran i hand (dvs inte fast i stativ eller liggandes på en yta) och utan blixt, så ska du inte ha långsammare slutartid än 1/60. På så sätt slipper du rörelseoskärpa.

Säkert en smula individuellt, men har funkat finfint för mig :)

Detta beror även på vilken brännvidd man har. Längre brännvidd = kortare tider.

För småbild brukar man säga att man ska ha en slutartid på 1/brännvidden. På APS-C får man använda 1/(brännvidden*1.5).
Sen är det ju, som sagt, individuellt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar