Annons

Tubkikare

Produkter
(logga in för att koppla)

psykbryt

Aktiv medlem
Jag har verkligen fått pippi på fågel det här året :). Tänker därför köpa en tub till vårens säsong börjar.
Jag hade nästan bestämt mig för en Focus Naturscope 20-60/85. Kostar runt 3-4k.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4911890

Men för nån vecka sedan fick testa den i fält och har nu avfärdat den. Den var för oskarp helt enkelt.Tyckte även att sökaren? var för liten. Hade svårt med glasögonen att se bra.

Tänkte därmed hoppa upp några tusen men är det värt det? Tänker mest på Opticron Es 80 med 20-60 okular. Jag vet att fasta wide okular är bättre men som förstaokular får det bli en zoom. Är denna kikare bättre eller mkt bättre än Focusen? Tänker mest på ljus, skärpa, byggkvalitè osv.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6313257

Andra alternativet är Kamakura SP-83 med ett 20-60 okular. Hamnar på 9500 kr.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=8366526

Tips om andra mottages men absolut inte över 10k med okular. Hur viktigt är ED-behandlade glas om man inte ska digiscoopa?

Ett annat alternativ är att du i stället försöker hitta en fin beggad tub i "proffs-klassen", dvs Zeiss, Leica eller Swarowski. Även Kowa-tubarna håller hög klass.

Dessa kostar "flis satan" nya, men som beggade ruggigt prisvärda! Vill du ha zoomokular på din framtida tub och ha glädje av zoomen, så är dessa märken de enda som gäller. Det krävs maximal kvalité hos optiken vid användning av zoomokular, det är därför just dessa märken kostar sin lilla slant...

Men som sagt, beggade ex torde du kunna få för under 10000. Du lär inte bli besviken!

Lycka till!

/Oscar

Är det några speciella modeller att undvika respektive hålla koll på? Hur viktigt är linsstorleken? Kan ca 60mm på en dyr Swarowski hålla lika bra ljus som en Kamakura 80mm? Eller är det skärpa före ljus som gäller?

Jag köpte en Kamakura SP-83 med 20-60 okular i våras. Är mycket nöjd med tuben även om den inte är superskarp ända upp till 60ggr. Vill man ha den där extra skärpan i ändläget är det nog bara de allra dyraste som gäller. En begagnad Zeiss/Swarovski är så klart kalas om man kommer över en. Nackdelen med Kamakura är att det inte finns något wide-okular med skruvmussla (iaf inte när jag köpte den)

Frontlinsens storlek är viktig för att få bra ljusinsläpp när man tubar i dåligt ljus eller digiskopar. 80mm är 80mm oavsett märke.

Är det några speciella modeller att undvika respektive hålla koll på? Hur viktigt är linsstorleken? Kan ca 60mm på en dyr Swarowski hålla lika bra ljus som en Kamakura 80mm? Eller är det skärpa före ljus som gäller?

Finns tyvärr inget enkelt svar på den frågan. Lite samma som med kameror och objektiv...

80 mm frontlins släpper in mer ljus än en 60 mm frontlins. Men sedan ska ju ljuset passera igenom ett antal linser och prismor innan det når ögat... och på den vägen kan det hända ett å annat med ljuset som påverkar "slutresultatet". Här kommer den optiska kvalitén in i bilden. Utan att ha några vetenskapliga bevis, så är min spontana uppfattning att en Swarre 60 mm ändå ger en vassare bild för ögat än en Kamakura 80 mm. Det finns orsaker till prisskillnaden mellan exempelvis en Swarre och Kamakura...

Jag avråder dig givetvis inte till att köpa en ny tub i de lägre prisklasserna, absolut inte. Men då bör du satsa på ett fast okular, inte zoom.

/Oscar

Jag köpte en Kamakura SP-83 med 20-60 okular i våras. Är mycket nöjd med tuben även om den inte är superskarp ända upp till 60ggr. Vill man ha den där extra skärpan i ändläget är det nog bara de allra dyraste som gäller. En begagnad Zeiss/Swarovski är så klart kalas om man kommer över en. Nackdelen med Kamakura är att det inte finns något wide-okular med skruvmussla (iaf inte när jag köpte den)

Frontlinsens storlek är viktig för att få bra ljusinsläpp när man tubar i dåligt ljus eller digiskopar. 80mm är 80mm oavsett märke.

Hur är byggkvaliten tycker du? Känns den rejäl och välbyggd eller lite sisådär? Om du skuklle köpa en tub nu, skulle du fortfarande välja Kuran eller kika mer på begagnat?

Tack Osquar för dina svar.

Det är väl med kikare som med kameraoptik, man kan leva ett helt liv med ungefär vad som helst. Vill man däremot ha topprestanda och vara helnöjd måste man oftast betala lite mera.

Jag - och säkert också många andra - har slarvat bort stora summor på "prisvärda" prylar som sedan sålts för bråkdelar av inköpspriset när man provat riktigt bra produkter.

Finns det prisvärda kikare under 10k då?

Senast ändrad:
Hur är byggkvaliten tycker du? Känns den rejäl och välbyggd eller lite sisådär? Om du skuklle köpa en tub nu, skulle du fortfarande välja Kuran eller kika mer på begagnat?

Den känns rätt välbyggd. Det enda som är lite sisådär är det inbyggda motljusskyddet som inte är helt smidigt att fälla ut. Jag skulle nog köpa kamakuran nu också, om jag inte snubblade över en begagnad till ett mycket bra pris. Jag änvänder bara tuben för att titta och då tycker jag den räcker mer än väl (för mina behov). Men vill man digiscopa så ska man nog fundera på värstingtuberna.

Jag har själv dålig erfarenhet av zoomokular. De blir ofta mörka i det övre zoomomfånget. Försök att få en tub som använder fasta okular.

Jag driver http://www.kikarforum.se Vi har duktiga medlemmar med stor erfarenhet som kan ge tips.

//Martin

Jag köpte en Focus Naturscope 20-60/85.

Idag gick den av på mitten. Hade den på stativ. Hörde ett duns och på marken låg främre delen av tuben. Resten satt kvar på stativet. Nu ska den in till verkstad. Undrar hur de kommer tro på mig? Låter ju mer troligt att jag slagit av den än att den ramlade av vilket faktiskt var fallet.

Annars är tuben rätt okej. Mkt färgfel och CA, hyfsat skarp upp till *30.

Har också en kamakura sedan 2 år. Tycker också den är helt ok för den pengen. Planerar inte att byta för närvarande. Mest för att de andra bra kikarna är så himla dyra. Sedan har flera skådare kikat i min kikare och sagt att den är bra. Dessa har Zeiss eller Swarowski.

Det enda jag inte gillar helt är att den är något lång och motljusskyddet är lite knepigt att dra ut med väskan på. fästets ring som man kan justera kikarens rotation med känns som om den skulle kunna bli lite glapp om några år. Ser ingen mening med att kunna rotera kikaren åt sidan i 45 eller 90 gradet runt sin egen längdaxel.

Köpte det nya zoomokularet nyss så att jag fick skruvmussla istället för gummi på den innan. Blir ju lättare att handskas med skruvmussla när man ska digiscopa.

Byggkvaliten känns ok.

Är detta ett bra köp?
http://www.blocket.se/vi/18985039.htm?ca=9_s&last=1

Kowa Tsn-821 med 20*60 okular och väska för 7500kr.
Mer prisvärd och bättre kvalite än tex Kamakura och Opticron för 9-10k?
Antar att denna tub har ett par år på nacken men Kowas nya Tsn-tubar är ju svindyra.

Jag har Kowa TSN 821 med 32x vidvinkel okular... Skitnöjd med den!
Köpte den -98 tror jag och skulle jag bli tvungen att köpa ny idag skulle jag nog titta på en likadan.. Vet inte exakt vad priset ligger på idag, men den är ligger inte bland de dyraste iallfall.
Jag kan bara varmt rekomendera den...

Billig tub?

Så här kan det gå om man bär omkring på en Focus....Hur bör man bära tuber. Jag tycker alla har den monterad på stativ och bär stativet samtidigt på axeln? Eller ska man inte ha den så. Kan ju inte vara rimligt att montera upp den hela tiden.

Bilagor

• DSC08017.jpg
    DSC08017.jpg
    49.6 KB · Visningar: 794
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto