Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tub för extrema närbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en D60 så jag köpte en sån här http://www.tradera.com/3in1-MakroTu...LR-D80-D60-D40-D300--auktion_341692_142231839

Den går ju att klicka fast i kamerahuset och sen objektivet/linsen skruvas längts ut på tuben,
att autofokus inte skulle fungera var jag med på eftersom objektivet inte får någon kontakt med huset, jag trodde att då kan man ju fokusera manuellt och ända ta bilden, men ! kameran svarar bara i displayn "inget objektiv monterat" och då går det inte att trycka av, jag förstår att den känner klart inte av att det sitter någon lins på när den sitter längre ut på dessa distanser.
Jag har mailat säljaren som säger att ingen annan har påpekat detta, är det jag som gör något fel ? finns det någon inställning i kameran som gör att den inte känner av eller brys sig om om det finns en lins monterad ?
 
Vrid ratten till "M", sen får du välja en slutartid som passar. Bländaren blir objektivets största om du inte har ett objektiv som du kan ställa bländaren manuellt.
 
Jag har en D60 så jag köpte en sån här http://www.tradera.com/3in1-MakroTu...LR-D80-D60-D40-D300--auktion_341692_142231839

Den går ju att klicka fast i kamerahuset och sen objektivet/linsen skruvas längts ut på tuben,
att autofokus inte skulle fungera var jag med på eftersom objektivet inte får någon kontakt med huset, jag trodde att då kan man ju fokusera manuellt och ända ta bilden, men ! kameran svarar bara i displayn "inget objektiv monterat" och då går det inte att trycka av, jag förstår att den känner klart inte av att det sitter någon lins på när den sitter längre ut på dessa distanser.
Jag har mailat säljaren som säger att ingen annan har påpekat detta, är det jag som gör något fel ? finns det någon inställning i kameran som gör att den inte känner av eller brys sig om om det finns en lins monterad ?

För övrigt kan jag varmt rekommendera att köpa direkt av kinesiska leverantörer från internationella sidor för den där typen av produkter, så kommer du oftast undan ännu billigare. Fast då tillkommer förvisso risken för tull också.
 
Vrid ratten till "M", sen får du välja en slutartid som passar. Bländaren blir objektivets största om du inte har ett objektiv som du kan ställa bländaren manuellt.

Ny funkar det ! och jag kan välja slutartiden vilken får vara ganska lång om de inte bara skall bli en helt svart bild, om jag belyser en liten text på ett papper med skrivbordslampan då kan jag ta jättenära bild, men vilken inställning och hur ändrar jag så jag kan ta en bild utan denna extrema belysning tex av ett öga, gör jag det nu blir det bara helt svart både i sökaren och bilden
 
Ny funkar det ! och jag kan välja slutartiden vilken får vara ganska lång om de inte bara skall bli en helt svart bild, om jag belyser en liten text på ett papper med skrivbordslampan då kan jag ta jättenära bild, men vilken inställning och hur ändrar jag så jag kan ta en bild utan denna extrema belysning tex av ett öga, gör jag det nu blir det bara helt svart både i sökaren och bilden

Du skriver inte vilken optik du använder. Om du försöker med G-optik, dvs utan bländarring så har du max bländare när objektivet inte är kopplat på kameran, dvs ett pyttehål till bländaröppning, vilket ger en mörk sökarbild (och mörka bilder). Prova med ett manuellt objektiv där bländaren kan ställas in. Försök att hitta ett billigt gammalt mikro-nikkor (några hundralappar på tradera) så blir det inga problem med närgränsen.
 
Du skriver inte vilken optik du använder. Om du försöker med G-optik, dvs utan bländarring så har du max bländare när objektivet inte är kopplat på kameran, dvs ett pyttehål till bländaröppning, vilket ger en mörk sökarbild (och mörka bilder). Prova med ett manuellt objektiv där bländaren kan ställas in. Försök att hitta ett billigt gammalt mikro-nikkor (några hundralappar på tradera) så blir det inga problem med närgränsen.

Jag har 3 st objektiv VR AF-S Nikkor 18-55 mm, 1:3,5-5,6 G samt ett teleobjektiv och ett vidvinkel.
så det går inte utan att skaffa nytt att ta närbilder som inte blir mörka ?
 
Nu fotar jag inte med Nikon så jag måste säga att jag blir rätt förvirrad av svaren här. Göran skriver att om man använder ett objektiv utan bländarinställning på objektivet så får man största bländare. Hans Erik skriver visserligen också att man får max bländare, men beskriver sen min bländare. Kanske menar båda samma sak. Max bländare är full bländaröppning, dvs lågt bländartal, medan min bländare är objektivets högsta tal. Att Daisy skriver att det blir helt svart i sökaren tyder på att det är minsta bländaröppning (största bländartal) som gäller. Någon Nikonfotograf får rätta mig om jag har missförstått detta.

Men vilket som än gäller och vare sig du har objektiv med egen bländarinställning eller ej, så kommer det att bli mycket smidigare att fota om du har makrotub, eller mellanringar som det vanligtvis kallas, som kan överföra bländarinformation från kamerahus till objektiv. Tyvärr är de där billiga mellanringarna du köpt mycket opraktiska.

Det finns lite olika modeller i olika prisklasser som kan överföra bländarinfo. Jag kan inte säga exakt vilka som finns till Nikon och vad de kostar.

Olle
 
Med max menar jag förstås högsta bländartal, t.ex. f22. Det är det normala läget för AF-objektiv på Nikon. När objektivet är monterat på kameran är bländaren fullt öppen för maximalt ljus i sökaren.
Man kan manipulera den lilla platta bländarspaken i änden på objektivet och se hur bländaröppningen ändras. Om man låser den i lämpligt läge innan den monteras på mellanringen/"tuben" så blir bilden ljusare. Skärpedjupet påverkas förstås.
 
Svaren har varit lite förvirrande här, men du kan pilla på den lilla spaken bak på objektivet för att se hur bländaren påverkas.

När man tar närbilder med mellanringar får man ytterligt kort skärpedjup, och man måste i stort sett alltid blända ner för att få hygglig skärpa. Dessvärre böir sökaren ganska mörk då, och det är lång ifrån lätt att hitta skärpan, i synnerhet med DSLR, som inte har något bra hjälpmedel i sökaren för skärpeinställningen.

Troligen är inte något av dina objektiv särskilt lämpligt för att använda med mellanringar. Den vanliga kitzoomen kan användas när den är inställd på lång brännvidd, men det bästa är att använda exempelvis en fast 50 mm.

Och det är inte lätt. Bilderna blir inte mörka om du exponerar rätt, men om man inte har väldigt starkt ljus blir det ganska långa exponeringstider och rätt mörk sökarbild.

I korthet sagt är det ganska svårt att fotografera med mellanringar på en DSLR, men om man jobbar på det kan man lära sig och på så sätt lyckas ganska bra. En gammal manuell 50 mm optik med bländarring, och där man låser spaken i nerbländat läge underlättar. Man kan då reglera bländaren med bländarringen och kanske få lite ljusare sökarbild genom att ha stor bländaröppning när man ställer in. Det funkar med stativ och statiska motiv, men blir svårare när man vill ta saker som rör sig.
 
Ber om ursäkt om mitt svar var förvirrande. Jag kör med Canon, de måste funka helt olika, för mina objektiv har största bländaren omonterade, tex. 2,8. Nikon måste ha tvärtom, jag tog för givet att det lika.
 
Ber om ursäkt om mitt svar var förvirrande. Jag kör med Canon, de måste funka helt olika, för mina objektiv har största bländaren omonterade, tex. 2,8. Nikon måste ha tvärtom, jag tog för givet att det lika.

Det här avviker från ämnet ganska mycket.

Helst ska du inte ha några förutfattade meningar om att grunkor funkar på ett visst sätt. Canon har elektrisk nerblänning, och det går att ställa bländaren till ett visst värde och ta bort objektivet med det värdet inställt. Nikon har mekanisk nerbländning med en spak som sitter baktill på objektivet. Läget på spaken bestämmer bländaröppningen när man har objektiv med automatik. När man har objektiv med bländarring är det den som bestämmer vilken bländare som ställs in när spaken förs helt åt sidan. Man kan blockera den lilla spaken på Nikons objektiv till nerbländat läge genom att exempelvis stoppa in en bit kartong som man har klippt till till lagom storlek.
 
Tack för alla tips , nu har jag kladdat med en massa inställningar så när jag nu sätter den på auto eller annat prg så bli bildne konstig ,antingen suddig eller så blir det svarta fläckar i mitten , finns dte någon sorts återställning till fabriksinställningen ?

jag har valt återställnin i menyn, det står markeringa 34/34 i displayn va e de ?
 
Senast ändrad:
Tack för alla tips , nu har jag kladdat med en massa inställningar så när jag nu sätter den på auto eller annat prg så bli bildne konstig ,antingen suddig eller så blir det svarta fläckar i mitten , finns dte någon sorts återställning till fabriksinställningen ?

Det finns två knappar märkta med grön punkt, den ena intill avtrycket snett bakåt vänster, den andra vid nedra vänstra hörnet av bildskärmen. Om man trycker på dem tillsammans under mer än två sekunder återgår många av kamerans inställningar till standardvärden.
 
Det finns två knappar märkta med grön punkt, den ena intill avtrycket snett bakåt vänster, den andra vid nedra vänstra hörnet av bildskärmen. Om man trycker på dem tillsammans under mer än två sekunder återgår många av kamerans inställningar till standardvärden.

har tryck där nu men blir inte av med texten markeringar, det blinkar 2 punkter i bilden jag tagit

verkar som den markerar var blixten speglas i blanka föremål ??
 
har tryck där nu men blir inte av med texten markeringar, det blinkar 2 punkter i bilden jag tagit

verkar som den markerar var blixten speglas i blanka föremål ??

Om det blinkar i urfrätta högdagrar, så är det en finess som kameran har för att du ska kunna se att du har exponerat rätt. Låt det blinka, det är bra att ha den inställningen kvar.

Antagligen kan du ändra hur skärmen visas, kanske en knapp (disp?), så att den också visar utan blinkningen.

Om du vill stänga av den så väljer du i menysystemet att inte ha högdagervarning.

Men som sagt, det är bra att ha högdagervarning på. Det som blinkar saknar helt teckning i bilden, det är kritvitt. Om man får varning på en stor del av bildytan bör man minska exponeringen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.