Annons

TTL vs E-TTL

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikrun

Aktiv medlem
Nu är jag väl helt ute och cyklar men visst fan kan jag använda TTL blixt på en kamera som stödjer E-TTL. skillanden blir väl bara att jag inte kan utnytja automatiken?

Jag borde väl kunna köra den som en manuellblixt dvs den fyrar av i fulleffekt och jag ställer in bländare och slutare manuellt??


Hillfen bitte känner mig något lost i blixtdjungeln.
 
För det första: Svär inte (i onödan)!

För det andra: TTL är ett sätt att mäta ljuset. Kör du med full effekt så behöver du inte någon TTL alls.

Lite beroende på blixt och kamera så går det att utlösa blixten på full exffekt. På en del går det också att ställa effekten. En del har vittnat om att det finna spärrar i en del Canon-modeller som förhindrar att blixten utlöses med annat än en Canon-blixtsko.

Men du kan också köpa en blixt för en 50-lapp i vilken fyndlåda som helst om du bara ska fyra av helmanuellt.
 
Mikrun skrev:
Nu är jag väl helt ute och cyklar men visst fan kan jag använda TTL blixt på en kamera som stödjer E-TTL. skillanden blir väl bara att jag inte kan utnytja automatiken?

Jag borde väl kunna köra den som en manuellblixt dvs den fyrar av i fulleffekt och jag ställer in bländare och slutare manuellt??


Hillfen bitte känner mig något lost i blixtdjungeln.
Jag ser i din kameraväska att du har en EOS-kamera. Gå till photonotes.org och läs "Flash photography with Canon EOS cameras". Den som söker har finnar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.