Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TTL sladd mellan 100-800

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Hjelm

Aktiv medlem
Hoppas att det inte är en puckad fråga.. men jag vill få bort blixten från huset.. jag har en D100 och en SB-800 och kommer i framtiden skaffa en SB-600 eller en SU-800.. men tills dess så skulle jag villja få dit en sladd och om jag fattat det rätt så skulle SC-17 fixa biffen.. men den har de ju slutat sälja.. så vad gör man..

Nu är man ju initialt ute efter att få TTL, jag har inga erfarenheter över hur "bra" blixtena automatik fungerar.. Fråga två.. är det något att fundera på?? Och om det är så.. vad finns då för sladd att sätta dit..

Dock känns det ju helt "överlägset" att få TTL att rulla.. framför allt om inte blixten ser det som kameran ser.. (placerad vid sidan ex.)

Mvh Daniel
(sorry för stavnigen..)

Fråga tre..
Finns det någon BILLIG typ su-800 då med trådlös styrning till SB-800??
Duger gott om den klarar styra en grupp..

Och jag vill inte andvända inbyggda som "start" blixt..

Efterföljaren till SC-17 heter SC-28. Trådlös ttl kan du inte få med D100.

jimh skrev:
Efterföljaren till SC-17 heter SC-28. Trådlös ttl kan du inte få med D100.

Jag ska kolla upp sc-28an! Thanx!

Men om man hakar på SB-800 så kan den ju styra en SB-600 el SB-800 blixt med TTL!?
samma ska väl gälla om man sätter en SU-800 på D100 huset, så kan den väl styra en extern blixt med TTL??

Nej, trådlös ttl kom med i-ttl-systemet. D100 har det äldre d-ttl-systemet. För att kunna köra trådlöst behöver du en D2h, D70 eller nyare.

Jag försöker förtrycka min spontana reaktion.. så att jag inte blir censurerad...

Attans..

Ockej.. så med SC-28 så får jag TTL mätning..

Och allt trådlöst.. så blir det manuellt.. eller chansa på blixtens automatik..

Och det hela Creativelightning (Nikons kreativa trådlösa system) "finns" inte med D100??

Om man letar efter en radioutlösare (eller om det nu är IR) vad finns det då för något som triggar SB-800an?
och kan SB-800 "agera" med någon intligens i sådant fall?

Daniel Hjelm (Daniel Hjelm) skrev:
Om man letar efter en radioutlösare (eller om det nu är IR) vad finns det då för något som triggar SB-800an?
och kan SB-800 "agera" med någon intligens i sådant fall?

en billig noname produkt söker jag alltså..

Trådlös ttl kan du (mig veterligen) inte uppnå på något sätt, med något tillbehör. Det går på analoga kameror, med SU-4 och det går på nyare digitala kameror med CLS. Men D100 och D1-serien klarar inget av detta.

Nöjer du dig med att kunna fjärrutlösa och ställa blixten helt manuellt blir det enklare. Om jag inte är helt fel ute så har SB-800 ett SU-4-läge. Slår du på det så löser blixten ut när den känner av en annan blixt. Av någon anledning vill du inte använda den interna blixten för att lösa ut, så då kan du ju använda t ex sån här. Det finns också diverse radiolösningar, men dem har jag dålig koll på.

Japp, SB-800 har su-4 läge.
Låter bra med en sådan där IR-sändare..

Fråga då då.. om man är på ett bröllopp eller konsert och vill placera ut blixtar innan.. Då kommer väl alla andras blixtrande kameror trigga en SB-800 i SU-4 läge??

Om man inte hittar en billig enkel radiotriggning..
så undrar jag då om SU-800 har ett manuellt läge där jag från den kan styra styrkan på grupperna?
För tydligen ska SU-800 på en D100 åtminstonde kunna trigga SB-800'or

Daniel Hjelm skrev:
Då kommer väl alla andras blixtrande kameror trigga en SB-800 i SU-4 läge??
Japp.
Daniel Hjelm skrev:
så undrar jag då om SU-800 har ett manuellt läge där jag från den kan styra styrkan på grupperna?
Ja, det går att ställa styrkan helt manuellt på SB-800, mellan fullt ös och 1/128, i tredjedels steg.

Aha, du skrev SU-800. Då vet jag inte alls. Men jag misstänker i alla fall att hela gruppkonceptet kräver en i-ttl-kamera.

När det gäller SC-17 köpte jag en begagnad här på fotosidan för någon månad sedan.
På bara några timmar fick jag tre erbjudanden, så två av dem kanske fortfarande är sugna på att sälja.
Om du fortfarande är intresserad av sladd, sätt in en annons och prova!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto