Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TTL-kabel Dynax->Sunpak

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hur funkar det med TTL-kabeln egentligen? Blir inte klok med hjälp av de små bilderna hos Cyberphoto och Scandinavianphoto.

För att få förlängningskabel med TTL mellan en Dynax7 och en Sunpak PZ5000 ser det ut som jag behöver både kabeln OC-1100 och skon OS-1100!! Lite väl dyrt.

Visserligen funkar det med trådlös överföring men när det ej är en Minolta-blixt verkar slutartiderna vara begränsade till 1/60 eller långsammare. :(

Enligt spec. skulle jag varit helt fri i slutartidsval (även High Speed Sync) om jag valt en Minolta 5600HS-blixt istället.

Ok. Tack!

Typiskt. Hade ju lönat sig att köpa originalblixt för att få den trådlösa synkningen på alla slutartider. Att komplettera med kabel kostar ju totalt sett mera.

Minoltas kablar har alltid varit svindyra. Kanske du kan hitta begagnade. Jag köpte ett böste med olika sladdar relativt billigt = halva priset. Mycket pengar blev det men billigt jämfört med nytt.
Det kan ju också vara idé att kolla priserna utomlands. I USA är de billigare och jag kan tänka mig att det är billigare i Tyskland.

Hoppas det är okej att spinna vidare lite på ursprungsfrågan..

Har tidigare kört med Canon, men har bytt helt å hållet till Minolta och Dynax7:an.Har även en 3600hs till densamma.
Funkar den att köra trådlöst utan några som helst tillbehör eller måste jag ha en sändare i stil med Canon? Eller är det så att jag måste ha en till blixt som sändare?

Dynax 7 har väl trådlös blixtsynk inbyggd i kameran?
I så fall funkar det, men det hela bygger på att du måste använda den inbyggda blixten i kameran. Det funkar med både 5600 och 3600.
Vill du inte använda den inbyggda blixten finns det en liten apparat att sätta i blixtskon som sköter trådlös blixtsynk: Wireless Remote Flash Controller.
Det dyker kanske upp en sådan till salu strax.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar