Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TTL eller inte TTL. M/M eller M/TTL det är frågan

Produkter
(logga in för att koppla)

patrick.ericson

Aktiv medlem
Hej! Har idag en pentax k-50 och har köpt till en Metz 52 AF-1
Skulle kanske skrivit detta under fototeknik men har man pentax så har man :)
När jag försöker att ta bilder m blixten löst är det ett evigt lotteri om den löser ut eller inte.
Nu har jag börjat kika på dels kabel och dels på någon form avv radiostyrd blixtstyrning.
När man läser på så finns det många skolor men många som kör manuellt på kamera och ibland även på blixt.
Jag har provat lite att ta bilder m olika slutartider och inställningar och tycker att de blir hyfsade.
Hur tänker ni med slutartid, bländare och iso samt blixtinställningar när ni fotar?

Mvh Patrick

Detta lotteri...

Hej!

Hade samma problem som dig för ett tag sedan..
Har en Dörr DAF42/480 och en Yongnuo Digital Speedlite YN460-II. Senaste köpt på Tradera för en billig peng, hel manuell. Dörren var det för mig som inte vill slå rätt men efter lite tips och pillande på kameran så kom jag fram till att om jag ändrar den inbyggda blixten till slave så går båda blixtarna av samtidigt och i rätt ögonblick.
(Jag har en k20d och där var det Spec.Inställningar 29 som jag ändrade från master till slave på den inbyggda blixten. Har ingen erfarenhet av mellanstegskameror).

Så för att svara på dina frågor så kör jag manuellt på blixtarna (den inbyggda vette f'n vad den är inställd på..) och försöker ha en så låg iso som möjligt, sedan beror det ju lite på vad motivet är ang. slutartid och bländare, brukar prova mig fram :)

Mvh
Martin

Menar du att blixten inte löser ens om du är inne?
Jag använder Pentax 360FGZ och inne är det väl inga problem att styra den trådlöst. Men jag har kompletterat med några Yongnuo 560-II och radiostyrning Phottix Strato för utomhusbruk och då körs de helt manuellt.
Och ISO:t så lågt som övrigt tillåter.

Micke.

Hej!
Tackar för alla svar och tips.
Blixten löser oftast ut men det är inte säkert att det blir på första försöket och inte heller absolut varje gång. Vet inte om jag börjar fel men det brukar funka efter lite testande.
Har kikat på cactus-sändarna. Verkar smidiga och även skönt att köpa genom kaffebrus.com för support är man sedan nöjd så finns de ju ebay också. Vart har du hittat Phottix-styrningen?
/Patrick

Skickat från min GT-N5120 via Tapatalk

Mycket att klura på, lite synd att det inte finns de som uttryckligen är för Pentax. Har iofs inte hunnit prata med kaffebrus så svaret kan ju finnas hos dem.
Tack för hjälpen allihopa. Återkommer när jag har köpt och testat.
/Patrick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar