Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trycksaker som försvunnit, begära ersättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

klabbarpan

Aktiv medlem
Hej!
I samband med en fotoutställning jag har tillsammans med en kamrat har vi beställt vykort affischer mm. Detta var tänkt att användas och säljas imorgon, lördag, då det arrangeras en mc-träff där vi har våra bilder. HD-klubben som vi har fotograferat kommer att ställa dit sina bågar. Mer info om utställningen finns i kalendariet här på FS och i tidningen Foto (fick jag det sagt oxå...).
Till det tråkiga, när jag följer upp transporten visar det sig att den anlänt till Växjö den 1/6, jag ringer till transportföretaget (torsdag) och får reda på att dom inte hittar prylarna. Tryckerriet (Ait Tryck AB i Bengtsfors) hinner inte trycka nytt och leverera med så kort varsel.
Enligt transportföretaget så behöver de inte ersätta mig om grejerna kommer till rätta inom 30 dagar... Det är imorgon som det finns något värde i prylarna för oss.
Tryckeriet har gjort ett bra jobb och varit ute i god tid, de skickade leveransen ca 10 dagar innan jag behövde den. För övrigt ett tryckeri som jag kan rekomendera för de som vill beställa liknande material, bra jobb till vettiga priser.

Nu till frågan, vad kan man begära i ersättning? Leveransen har inget ekonomiskt värde för mig om den dyker upp senare än idag, vilket den inte gör enligt åkeriföretaget. Jag vill inte hänga ut dem här eftersom de knappast lär försvara sig här. Jag lär naturligtvis kräva mina utlägg men jag vet ju inte hur mycket vi kunde ha sålt och ev tjänat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar