Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tryckluftspray

Produkter
(logga in för att koppla)

olajan

Aktiv medlem
Köpte en burk tryckluft på Biltema, märkt att användas för rengöring av bl.a kamera- och datautrustning. Problemet är bara att det bildas en tunn hinna på allt jag försöker göra rent. Dammet försvinner visserligen men ersätts av någonting annat. Någon som har liknande erfarenheter eller tips på andra fabrikat på tryckluft man borde prova? Kanske någon kan tipsa om hur man lämpligen gör rent en flatbäddsscanner också?

Jag skulle nog inte våga spruta nåt känsligt med en flaska från Biltema, men det är förmodligen mest fördomar så ignorera det :)

Tryckluftsflaskor måste vara i rätt läge när man sprutar, antingen upprätt eller upp och ner. Annars kan eventuell vätska i flaskan följa med ut. Har du testat bägge varianterna?

Är det glaset på skannern du skall rengöra? Ta loss det och diska med Yes som vilket glas som helst. Dra av det med en gummiskrapa så vattnet inte lämnar kalkavlagringar när det torkar bara.

Linmajon skrev:
Tunn hinna?!! Släng burken och köp riktiga grejor!...
Den tunna hinnan kan uppstå även med den finaste, megadyra tryckluften som säljs i ykesbutikerna, under förutsättning att man håller den typ två centimeter från negget och pressar på.

Jag hoppas att hinnan avdunstar.

Det brukar vara en blandning av isobutan och propan som är flytande under högt tryck i burken. När man öppnar ventilen sjunker trycket så snabbt att gasen blir så kall att den kondenserar på filmen. Du skakar väl inte burken?

Nej jag skakar inte burken, och jag håller den tio, femton centimeter från det som ska rengöras. Jag håller den även upprätt enligt anvisningarna.
Tack för svar och visat intresse.

oljehinna

kompressorer kan ibland lämna ifrån sig en oljehinna. kan det vara så med luft på tub också?

Bara en fundering

Angående luft för rengöring

Hej !

Jag var inne på Expert för att köpa "luft på burk" och som tidigare inlägg har varit inne på skalll inte aerosolbehållaren skakas överhuvudtaget. Om innehållet har varit omrört skall man vänta en stund. Använd ett munstycke som gör det mörligt att blåsa av filmen utan att aerosolen skakas om.

Dan P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar