Annons

Trycka upp vykort? vilket ställe ska jag använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Som rubriken lyder. Jag söker ett bra tryckeri för att trycka upp vykort. Vill pröva att sälja lite av mina bilder.

Sen en till fråga: Jag antar att tryckerierna använder CMYK? ÄR det standard?
Jag har bearbetat bilden som vanligt i lightroom etc. Vad blir isf nästa steg, CMYK-kovertering o photoshop?

Kanske är Crimson ett alternativ? Jag föreställer mig att deras "cards" avdelning använder inte använder CMYK?

Oavsätt söker jag tips på Tryckeri / Labb för 100-talet vykort. Gärna ett ställe som låter en se prov innan man får "stora" beställningen.
 
CMYK bara om du vet vilken

Det säkraste och oftast det rätta är att spara i Adobe RGB och låta den som trycker konvertera till aktuell CMYK.
Vet man om vilken profil som används så finns det fördelar med att kunna softprofa för att se om alla färger "hänger med" i trycket.
Det används en massa olika profiler beroende på tryckeriets rutiner. Numera så trycks ju mycket med laser och även då konverterar tryckaren/printern till lämplig CMYK-profil.
 
CMYK används främst vid offset-tryck där man trycker med punkter av färger i en viss s.k. rastervinkel (typ tidningar, broschyrer mm). Fototryck använder ofta andra tekniker och då funkar det bra med RGB. När du hittat leverantör kan dom tala om vad dom vill ha för original.
 
Hej. Tack för svaren. Men jag letar fortfarande efter ett bra tryckeri för vykort.
Har prövat crimson nu men deras vykortstjänst är för begränsad och lite dyr. Är det vistaprint som gäller?
Har beställt annat av dom förut


Detta inlägg är skrivet med tapatalk för iphone.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.