brutusostling
Aktiv medlem
Jag är allt annat än nationalist, när det gäller människor borde vi tala om världsmedborgarskap. Men det hindrar inte att jag under snart tre decenniers förläggeri sett hur svenska förlag lägger ut alltmer av sin bokproduktion långt bort i världen. Fotoböcker trycks inte bara i Italien, Baltikum utan allt oftare i Kina, med mer eller mindre bra arbetsvillkor. Fördelarna med att trycka fyrfärg i Sverige - nu har jag bara erfarenhet av Fälth & Hässler i Värnamo och f.d. Arkpressen i Västerås - är förutom att man slipper miljömässigt kostsamma transporter och har koll på arbetsvillkor också att man ofta kan övervaka trycket. Jag har inte följt med arbetet vid de olika nyupplagorna, men när det gäller första upplagorna av flera böcker har jag eller när det gällde örnboken någon från Norstedts kunnat övervaka trycket. En del tryckerier, t.ex. det i Värnamo, har ett övernattningsrum med en säng för just det ändamålet; ofta trycks det ju dygnet runt så man får vara beredd på att bli väckt var tredje eller fjärde timme. Man kan ju inte vara hur "krånglig" som helst, men min erfarenhet är att de är oerhört lyhörda och tillsammans får man fram ett bra resultat. Jag tror att vi borde tänka på var vi fotografer (resp. våra förlag) trycker böckerna; visst, nån gång kan priserna skilja så mycket att det verkligen blir orimligt att trycka i Sverige (speciella format kan vara svåra här, vi har inte så många bokbinderier kvar), men oftast skiljer sig inte priserna åt så mycket; den svenska kronans fall har dessutom gjort vårt tryck billigare. Och framförallt är det miljömässigt bättre att slippa långa transporter. Även om pappret är miljömärkt blir det ju tokigt om det ska transporteras från en annan del av klotet - dock: det kan samtidigt vara viktigt att stödja miljömärkt pappersproduktion från vissa områden, för att befrämja en bättre utveckling.