Annons

Trycka svenskt?

Produkter
(logga in för att koppla)

brutusostling

Aktiv medlem
Jag är allt annat än nationalist, när det gäller människor borde vi tala om världsmedborgarskap. Men det hindrar inte att jag under snart tre decenniers förläggeri sett hur svenska förlag lägger ut alltmer av sin bokproduktion långt bort i världen. Fotoböcker trycks inte bara i Italien, Baltikum utan allt oftare i Kina, med mer eller mindre bra arbetsvillkor. Fördelarna med att trycka fyrfärg i Sverige - nu har jag bara erfarenhet av Fälth & Hässler i Värnamo och f.d. Arkpressen i Västerås - är förutom att man slipper miljömässigt kostsamma transporter och har koll på arbetsvillkor också att man ofta kan övervaka trycket. Jag har inte följt med arbetet vid de olika nyupplagorna, men när det gäller första upplagorna av flera böcker har jag eller när det gällde örnboken någon från Norstedts kunnat övervaka trycket. En del tryckerier, t.ex. det i Värnamo, har ett övernattningsrum med en säng för just det ändamålet; ofta trycks det ju dygnet runt så man får vara beredd på att bli väckt var tredje eller fjärde timme. Man kan ju inte vara hur "krånglig" som helst, men min erfarenhet är att de är oerhört lyhörda och tillsammans får man fram ett bra resultat. Jag tror att vi borde tänka på var vi fotografer (resp. våra förlag) trycker böckerna; visst, nån gång kan priserna skilja så mycket att det verkligen blir orimligt att trycka i Sverige (speciella format kan vara svåra här, vi har inte så många bokbinderier kvar), men oftast skiljer sig inte priserna åt så mycket; den svenska kronans fall har dessutom gjort vårt tryck billigare. Och framförallt är det miljömässigt bättre att slippa långa transporter. Även om pappret är miljömärkt blir det ju tokigt om det ska transporteras från en annan del av klotet - dock: det kan samtidigt vara viktigt att stödja miljömärkt pappersproduktion från vissa områden, för att befrämja en bättre utveckling.
 
Jo det här med en "fri" marknad är inte alltid logiskt. Själv måste jag numera köpa mitt favoritpapper Emaks K888 från USA. Det blir både billigare (trots svensk moms och tull + lite annat som läggs på) och så är det papperet svårt att få tag i Europa (endast restlager från tidigare produktion tror jag).

Förut kunde jag köpa K888 när jag var och storhandlade andra saker i Nybro (4 mil från där jag bor). Men nu tar Photax inte hem produkter från Kroatiska Fotokemika längre. Papperet kan ändå fraktas från Kroatien till USA och sedan vidare till mig i Sverige, och trots det bli billigare än när jag förut kunde åka och köpa det i grannorten Nybro. Fast då köper jag lite större mängder, en paket eller så skulle inte löna sig från USA. Men ändå, motsvarande kvalité på fotopapper från Tjeckiska Foma är dubbelt så dyrt att köpa från samma firma i USA. Det papperet kan också köpas i Nybro mycket billigare än i USA. Här tror jag att skyddstullar mellan EU och USA spelar in. Kroatien är inte EU-medlem, men det är Tjeckien. USA har skyddtullar mot europeiska EU-länder, men inte mot icke EU-länder i Europa som Kroatien. Fri marknad eller ej?

Photax i Nybro tror jag också har råkat ut för en anna sak när det gäller Fotokemika i Kroatien. Tyska detaljhandlaren Photoimpex stöttade Fotokemika ekonomiskt och tror jag nu är delägare (för att trygga dess existens). Photoimpex har också ett finger med i spelet för nygamla varumärket Adox. Fotokemikas produkter säljs delvis under varumärket Adox i Europa, både film och fotopapper, så även Emaks K888. Photoimpex vill ta mellanledsvinsten av all försäljning av Fotokemikas produkter i Europa. Därför säljer man inte Fotokemikas sortiment till konkurrenten Photax i Sverige. Enbart USA-marknaden är fri för Fotokemika att exportera till. I Europa styr Fotoimpex. Fri marknad? Nej detta är monopol och inte fri marknad. Hur kan EU gå med på sånt, den fria marknadens och det fria varuflödets garant?

Skulle tro att det finns motsvarande avtal och förhållanden inom tryck, bokbinderi och pappersbranschen. Det är inte alltid så logiskt och fritt som man kan tro.
 
Senast ändrad:
Vad gäller tryvckerimarknaden finns det för många konkurrerande tryckerier för att något liknande det du beskriver skulle kunna hända. Och svenska tryckpriser hävdar sig väldigt bra, det är dessutom därför det är vansinne att många svenska förlag trycker så mycket utomlands. Och dels tror jag man måste tänka litet på att vi ska kunna behålla yrkeskunnandet i landet, dels borde inte vinstmaximeringen drivas så långt att någon ynka procent får oss att offra andras arbete här i landet. - Förutom miljöaspekten, de onödiga transporterna då. Sen finns det vissa speciella format som kan bli för dyra att göra här i landet, framför allt är det bokbinderierna som utgör begränsningen, det går inte att få ekonomi på t.ex. ett liggande bokformat i Sverige som är större än 31 cm i bredd, inlagebredd. Men jag hoppas att fotografer tänker på detta. Det är dessutom bra att ha full kontroll, det är mer än en gång det svenska tryckeriet har kollat om vi gjort fel, och upptäckt fel från oss, som utomlands skulle passerat igenom och tryckts och sedan blivit mycket kostsamma för oss att åtgärda i efterhand.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.